مدیران رسانه ها خطوط قرمز خود را نمی دانند

هر چه قدر بتوانیم رسانه ها را شفافتر اداره کنیم و قواعد و روابطمان را دقیقتر و روشن تر بیان کنیم ، آنها بهتر و سالمتر می توانند ادامه حیات دکتر علی اکبر فرهنگیدهند. دکتر علی اکبر فرهنگی در گفت و گو با"پرانتز" ضمن بیان این مطلب افزود: "در شرایطی اینچنینی رسانه ها می دانند چه باید انجام دهند و چه چیزی را نباید انجام دهند. اما متاسفانه امروز در بسیاری از موارد قوانین ما مبهم است و پاسخی برای پرسشهای مدیران رسانه ای ما ندارد ، لذا مدیران رسانه ای ما نیز نمی دانند خط قرمز آنها بدرستی کجاست و تا کجا باید پیش بروند و از چه مرزی نباید گذر کنند.                                                                             

وی اضافه کرد: در هیچ جای دنیا رسانه ای را که صد درصد آزاد است نمی توان سراغ گرفت ، رسانه ای که هر کاری که دلش خواست انجام دهد و هر گونه که خواست بتواند بنویسد و آنرا در سطح جامعه خود انعکاس دهد. طبیعی است که تمامی رسانه ها از یکسری اصول ، قواعد و قوانینی تبعیت می کنند. اما آنچه که پیش از این مسایل اهمیت بسزایی دارد این است که این قوانین در هر سطح خود باید روشن و شفاف باشد و جای هیچگونه ابهامی را برای گردانندگان و متولیان رسانه ها باقی نگذارد. در عین حال این قوانین نمی تواند با وظایف رسانه ها نیز مغایرت داشته باشد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران  یادآور شد: رسانه نمی تواند آبروی مردم را ببرد، نمی تواند به کسی توهین کند اما نمی توانیم رسانه را با این اشارات که فلان مطلب را می توانید بنویسید و فلان مطلب را نمی توانید انعکاس دهید محدود کنیم .بنابر این پیش از همه باید حد و حدود و چهارچوب رسانه را دقیقا مشخص کرد.                            

وی در ادامه اضافه کرد: اگر بتوان شورایی صنفی را تعریف نمود تا  ضمن در نظر داشتن خواسته های دولت و مردم و شرایط سیاسی و اجتماعی قوانینی را با حضور عده ای مقنن تدوین کنند و در عین حال حدود رسانه ها را نیز تعریف کنند ، در آن صورت رسانه ها راحت تر و بدون دغدغه می توانند وظایف محوله خود را انجام دهند در غیر این صورت در هر کجا که ابهامی را ایجاد کنید این ابهام باعث می شود که مدیر رسانه با دشواری کار خود را دنبال کند و همین امر باعث می شود که نکته ای را مطرح کند که پس از چندی، دیگری در قبال آن مدعی باشد. وی با اشاره به تشکیل هیات منصفه خبرگزاری هاگفت: تشکیل چنین مجموعه ای را باید به فال نیک گرفت ولی قبل از هر فعالیتی باید حد و مرزهای فعالیت آنها را مشخص و به مدیران آنها ابلاغ کرد . در غیر این صورت نباید از تشکیل این مجموعه نیز انتظار معجزه داشت.