مخاطبان با واکاوی ژانر محتوایی وبلاگ‌ها به رشد آن‌ها کمک کنند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران  : به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس، بخش عمده‌ای از اعتماد مخاطبان به وبلاگ‌ها نتیجه اعتبار محتوای آن‌هاست. در عین حال بسیاری از روزنامه‌ نگارانی که در گذشته سوژه‌های روزانه خود را در نتیجه تعاملات خویش در جامعه به دست می‌آوردند، امروزه این اطلاعات را با سرک کشیدن به دفترچه‌های خاطرات مجازی دیگران به دست می‌آورند. جواد صبوحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: فرض انحصار، تعیین الگوهای یکنواخت و نیز تعیین ظرفیت حضور در ظرف مجازی، با انگیزه‌های پیدایش و توسعه آن سازگار جواد صبوحینیست؛ چراکه در چنین عرصه‌ای مفهوم تمرکز با مفاهیمی ‌چون فرصت حضور منطقی و امکان گفتمان متقابل افراد بی‌معناست. به گفته‌ی وی، ثبت خاطرات روزانه بخشی از هویت اجتناب‌ناپذیر وبلاگ‌هاست و شاید از همین روست که وبلاگ را دفترچه خاطرات شخصی می‌نامیم. امروزه کمتر کسی است که نداند نه وبلاگ‌ها را می‌توان منابع قابل ارجاع و استناد دانست و نه می‌توان تمامی ‌وبلاگ‌نویسان را منابع مطمئن و مورد وثوق به شمار آورد. صبوحی تصریح کرد: ظهور شبکه‌های نوین اجتماعی همچون بسیاری از مظاهر دیگر فناوری، باور و درک توسعه پرشتاب پدیده‌های این چنینی را بیش از گذشته برای استفاده‌کنندگان آن ملموس‌تر کرده است. کارکرد مشابه وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی از یک سوی و تاثیر پذیری این دو از یکدیگر ضرورت وجود آن‌ها را نیز بیش از پیش مشخص می‌سازد. در عین حال به نظر می‌رسد آنچه را که بتوان به عنوان چالش همزیستی وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی دانست، ایجاد پارازیت‌های هویتی و اختلال در انتقال پیام به مخاطبان آن‌هاست. وی همچنین گفت: فرآیند تدریجی رشد و توسعه موزون وبلاگ‌ها، برآیند غیرقابل کتمانی است از بلوغ رفتار ارتباطی، ارتقای ادراک رسانه‌ای و نقش سازنده بخش قابل ملاحظه‌ای از وبلاگ‌نویسان در فرآیند تحولات اجتماعی. از همین منظر شاید بتوان سطحی‌نگری و ترس از استحاله مفاهیمی ‌همچون اخلاق و سرانجام بازگشت به دوره طفولیت وبلاگ‌ها را مهمترین فرضیات ناصوابی دانست که به رغم عدم تحقق آن ذهن بسیاری را به خود مشغول خواهد ساخت.


 صبوحی معتقد است: زایش پیاپی، تحول در تکنولوژی‌های نوین و به ویژه تنوع در عرضه سیستم‌های خدماتی فضای مجازی، عملا فرصت مطابقت کاربران اینترنتی را با قواعد و ساز و کارهای ایجاد شده دچار مشکل ساخته است. حیات در جامعه اطلاعاتی و گریز از اغمای مجازی مستلزم همگامی ‌وبلاگ‌ها و سایر سیستم‌های مشابه و بهره‌مندی از اندام‌های هوشمندی است تا خود و پیکره سیستم را با رشد تحولات تکنولوژیکی تطبیق دهند. وی افزود: در این میان آنچه به هنگام تغییر شکل رسانه‌ها یا جایگزینی آن‌ها اهمیت می‌یابد، مفهوم مخاطبان رسانه‌ای است. عضویت مخاطبان در هر یک از شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها مستلزم فراگیری و درک اصول هر یک و ژانر محتوایی آنهاست. یادگیری این مسایل در خلال تعاملات میان فردی و در ساختار فرهنگی خاص شکل می‌گیرد؛ چنانچه به عنوان مثال در دهه 1940 و قبل از رواج تلویزیون مخاطبان فیلم‌ها با مخاطبان سینمارو یکسان بودند. اما امروزه دیگر نمی‌توان نگرش مخاطبان فیلم‌ها را با مخاطبان سینما یکسان دانست. صبوحی ادامه داد: امروزه کمتر می‌توان از "عشق فیلم" و انتظار صبورانه جوانان در زیر بارش باران به قصد تماشای فیلم‌ها سخن گفت. گرچه تمیز مخاطبان میان رسانه‌ها از یکدیگر معلول عوامل متفاوتی است، اما این نکته را نیز از خاطر دور داشت که همواره آگاهی، آموزش وارتقای سواد رسانه ای امکان بروز خطا را در گزینش مخاطبان به حداقل می‌رساند. این وبلاگ‌نویس در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد وقت آن است که مخاطبان در نقش دروازه‌بانان رسانه‌ای ضمن واکاوی ژانر محتوایی وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ادبیات به‌کار رفته در آن‌ها به رشد و توسعه هر یک از آن‌ها کمک کنند.