وبلاگ‌ها دفتر مشق روزنامه‌نگاری دیجیتال هستند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران : به اعتقاد یک وبلاگ‌نویس، همسویی وبلاگ‌ها با آرا و اندیشه‌ های برنامه‌ریزان و صاحبان رسانه ، تلاش برای مشق روزنامه ‌نگاری حرفه ‌یی و گاه رونق بخشیدن به محتوای وبلاگ‌ها، از جمله دلایل انتشار و انعکاس اخبار رسانه‌ها از سوی وبلاگ‌نویسان است.

جواد صبوحی، روزنامه‌نگار و نویسنده وبلاگ "پرانتز" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: رسانه های مختلف درفرآیند انتشار اخبار و اطلاعات و به منظور تقویت فعالیت‌های خود به جامعه ای فعال و متنوع از مخاطبان خود نیازمندند تا بی نیاز از فراخواندن هریک، افت‌و‌خیزها، کاستی‌ها و بایدها و نبایدهای فعالیتهای حرفه ای خود را به آنها گوشزد کنند.

وی افزود: وبلاگ‌ها سهل‌الوصول‌ترین ابزار و بلاگرها صریح‌ترین مخاطبان در این فرآیند هستند؛ آن‌ها خود ، مخاطبانی هستند که به دلیل قرار گرفتن در لایه ‌های مختلف قشربندی اجتماعی و برخورداری از تیپ‌های متفاوت ارزشی و نیز گونه‌های ناهمگون هنجاری و با درک مفاهیمی چون سواد رسانه‌یی در ظرافتی بی‌نظیر به تحلیل روند برنامه‌های رسانه‌ها و حتی نقد دست‌اندرکاران آنها می‌پردازند.

وی تصریح کرد: وبلاگ‌ها را باید محمل آزمون و خطا و دفتر مشق روزنامه‌نگاری دیجیتال دانست و از همین منظر رسانه‌ای آماتور که ابعاد سه‌گانه"سرعت"،"دقت" و"صحت" را به عنوان بدیهی‌ترین عوامل جذب مخاطبان و اعتماد آنان به رسانه‌ها می‌پذیرد، می‌کوشد تا با گنجاندن این عوامل در رسانه خود به کسب اعتبار برای خود بپردازد.

صبوحی ادامه داد: گرچه انتشار خبر را نباید جزء الزامات وبلاگ نویسی دانست، اما از آن جا که هویت و درون مایه رسانه را انتشار اطلاعات تشکیل می‌دهد، وبلاگ‌ها نیز برای حفظ هویت خویش نیازمند انتشار اخبار صحیح و دقیق‌اند.

وی همچنین گفت: تعامل وبلاگ‌نویسان و سایر رسانه‌ها قانون نانوشته‌ای است که فرآیند وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری حرفه‌یی را در درازمدت دستخوش تغییرات بسیاری خواهد ساخت؛ از یک‌سو مدیران حرفه‌یی رسانه‌ها با تحلیل و پردازش نظام فکری وبلاگ‌ها نقش آن‌ها را از فرایند طرح سوژه تا بازخورد و برآیند اخبار خود خواهند پذیرفت و از سوی دیگر بلاگرها نیز برای سامان دهی، هویت و اعتبار بخشی خویش راه را در ارجاع محتوای رسانه خود به اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر تعریف خواهند کرد.

ادامه  این گفت و گو را اینجا بخوانید.