هیچ برنامه ای برای تولیدات رسانه ای خود نداریم

اعتماد سازی، نیازمند بستر سازی و برجسته سازی است و ما باید در جهت انتشار رسانه هایی شاداب و درخدمت باور عمومی و وفاق و منافع ملی، بکوشیم.

دکتر محمود مختاریان با بیان این مطلب می گوید: تمام دانشکده های روزنامه نگاری کابل رادانش آموختگان دانشکده های ایران اداره می کنند و ما در حال حاضر نیروهای خوب روزنامه نگار را در اختیار داریم و از حیث تربیت متخصصان روزنامه نگاری مشکل چندانی نداریم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می گوید: در آمریکا 23 نفر 25 هزار رسانه را اداره می کنند، هیچ کس به طور اتفاقی «سی ان ان» را اداره نمی کند. شما در اخبار منتشر شده آنها هیچ تصویری از دانشجوی کره ای که 33 دانشجوی آمریکایی را قتل عام کرد، نمی بینید؛ یعنی کاملا شاهد مدیریت تصویر بر این رسانه ها هستید.

وی با اشاره به نحوه فعالیت برخی مطبوعات در داخل کشورو ایجاد فضای بی اعتمادی از سوی آنها، گفت : باید در خدمت باورهای مردم و شادابی جامعه قدم برداریم و سعی در سیاه نمایی نداشته باشیم.

وی افزود : ما سه هزار سال در بستردیکتاتوری و  300  سال در سیطره نظام سلطه جهانی بودیم . شما از خارجی ها بپرسید که چرا تحقیق در مراکز اتمی برای ما جرم و برای آنها حلال است و چرا در برابر هر دانشمند ایرانی که درهر منطقه دنیا فعالیت علمی می کند، حساسیت نشان می دهند؛ پس قبول کنید که نظام سلطه با ما مشکل دارد.

وی در ادامه می گوید : اداره کردن یک رسانه بویژه رسانه مکتوب کار بسیار دشواری است؛ در سال گذشته رسانه های مکتوب از رشدی 2/1 درصدی برخورار بودند. تعداد وبلاگهای فارسی از یک میلیون فراتر رفت، بنابراین سردبیران ما باید نگاه جدیدی به چگونگی انتشار اخبار خود داشته باشند.

وی نبود اخلاق در رسانه ها را از جمله مشکلات موجود در این مجموعه دانسته و می گوید:ما به راحتی به خود اجازه انتشار اخبار مختلف را می دهیم، در صورتی که در کشورهای دیگر چنین مسأله ای وجود ندارد. وی اضافه می کند: مهم این است که چگونه نقد کنیم که به رواج دموکراسی کمک کرده باشیم. ما پیام نخبگان هستیم ، نقد می کنیم، تحلیل می کنیم ،ریزبین هستیم و پرسشگری می کنیم.

وی داشتن سواد رسانه ای را به فتوژورنالیسم و تصویرسازی در مطبوعات مربوط می داند و می گوید: رویترز درماجرای دیدار آقای لاریجانی و سولانا پنج خبرنگار را به محل برگزاری نشست اعزام کرده بود که یکی از این تعداد ادیتور عکس بود. اما ما اصلاً مدیریت تصویر و عکس نداریم. نشریات ما باید دیدنی و خواندنی باشند و در ابتدا باید دیدنی باشند

وی اضافه می کند: وظیفه ما این است که برای هر قشری خوراک آماده کنیم؛ رسانه ای برتر از رسانه های دیگر است که تولید فکر می کند و کالای اندیشه است. غذا برای خوردن و نشریه برای خواندن است؛ همان طور که دغدغه چیدن میز غذا را برای افزودن به اشتهای خود و خانواده تان دارید، باید این حساسیت را نیز برای روزنامه تان به خرج دهید. نشریه در خارج از ایران اعتبار بیشتری دارد؛ 127 میلیون ژاپنی شمارگانی برابر با  86 میلیون روزنامه دارند. 470 هزار ژاپنی در شبکه توزیع نشریات این کشور کارمی کنند، اما ما هیچ برنامه ای برای تولیدات رسانه ای خود نداریم. شهروند ژاپنی اگر قبل از ساعت 6صبح و 4 بعد از ظهر روزنامه به در خانه اش نرسد، می میرد!