روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند

"روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند".دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور با بیان این مطلب در گفت و گو با " پرانتز" خاطر نشان می کند:رسانه ها شکل گرفته اند تا به حقیقت برسند و واقعیات را کشف کنند، اما متاسفانه امروزه شاهدیم که اخلاق روزنامه نگاری حداقل به صورت بخشی در کشور ما ضعیف شده است.

وی اضافه می کند: دکتر شهریاریاصحاب رسانه به جای اینکه به دنبال ترویج ارزشها و آرمانهایی باشند که همه ما به آن اعتقاد داریم در پی این هستند تاهر روز تیراژ روزنامه های خود را به نحوی افزایش دهند . در واقع روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند. مدیر رسانه دایما به این فکر می کند که من باید چه تیتری بزنم و  ازچه عکسی استفاده کنم  و یا  چه نقدی را به چاپ برسانم تا دیگران از آن خوششان بیاید. اینطور است که می بینید روزنامه هایی که نقد زیادی می کنند مخاطب بیشتری هم پیدا می کند ، روزنامه ای که بدزبانی می کند همه آن را می خرند و روزنامه هایی که عکسهای اینچنانی و آنچنانی از فلان دولتمرد می زنند مخاطب بیشتری را به سوی خود جذب می کنند.

دکتر شهریاری در ادامه می افزاید: القایی در روزنامه نگاران پیدا شده است که نباید از هیچ دولتمردی تعریف کنیم . اینطور نیست ببینید حقیقت چیست و اگر  شخصی و یا مجموعه ای قابل تعریف است از او تعریف کنید. یکی از روزنامه نگاران نوشته بود که اصل تعریف از دولتمردان خلاف شان رسانه ای است.اینگونه نیست.اخلاق حرفه ای رسانه  چنین چیزی را اقتضا نمی کند.متاسفانه جامعه رسانه ای ما در حال حرکت به سوی رسانه های غربی است ؛ رسانه غربی می گوید یک مساله را کاریکاتور کنید تا مردم هیجان زده شوند. از این بدتر این است که چیزی را که وجود ندارد بگوید هست و چیزی را که هست بگوید نیست. نتیجه این است که تعداد تکذیب نامه ها در مطبوعات افزایش می یابد و وقتی تکذیب در رسانه ها افزایش یافت نتیجه آن کاهش اعتماد عمومی به رسانه هاست و این مساله گریبان تمام رسانه ها را می گیرد. ما قدری به درس اخلاق در رسانه ها نیاز داریم.من توصیه می کنم بیایید به حقیقت متعهد باشیم و بیش از آنکه به هر چیز دیگری در شغلمان بیندیشیم ، به حقیقت  احساس تعهد کنیم.