( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

وبلاگ‌ها نمایه ‌ای واقعی از آرای اجتماعی هستند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران : به اعتقاد یک وبلاگ ‌نویس، وبلاگ‌ها و سایر رسانه‌های اجتماعی را می‌توان دماسنج جامعه دیگر نهادهای اجتماعی، چشم سوم روزنامه‌نگاران و نمایه‌ای واقعی از آرای اجتماعی در فضای مجازی نامید که میزان صحت و اعتبار این ظرف و مظروف به چیستی و هویت وبلاگ‌ها وابسته است.

جواد صبوحی در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: خالقان محتوا در وبلاگ‌ها به دلیل همزات پنداری عمیق با مخاطبان خویش به ارایه دریافت‌ها و مشاهدات خود از پدیده‌های اجتماعی می‌پردازند. بدین لحاظ است که برنامه‌ریزان و مدیران جامعه‌ای که به ساختار جامعه‌ای پویا و دوام و بقای آن می‌نگرند، از چهره خشن، عصیانگر، آرام یا بی‌تفاوت جامعه که به سهولت در چگونگی ارایه متن و حاشیه وبلاگ‌ها و سایر رسانه‌ های اجتماعی پیداست به راحتی نمی‌گذرند و همچون گذشته به مرور گزارش سازمان‌های آماری و نظر سنجی همسوی با خود رضایت نمی‌دهند. وی تصریح کرد: تعدد و کثرت مفاهیم و موضوعات اجتماعی و رشد رسانه‌های شخصی تاثیرپذیری متقابل وبلاگ‌ها و دیدگاه‌های اجتماعی از یکدیگر را در پی داشته است. پرداختن به تخصص‌گرایی در حوزه‌های متفاوت و دریافت اطلاعات در زیربخش‌های مجموعه‌های کلان جز با پردازش و تحلیل محتوای وبلاگ‌ها و نظرات صاحبان آن‌ها ممکن نیست.

به گفته وی، وبلاگ‌ها همچون سایر رسانه‌ها ریشه در جامعه دارند و تعامل آن‌ها با فرایند سیاسی، بسیار نامعین و نامعلوم است؛ گسترش فزاینده وبلاگ‌ها و رسانه ‌های اجتماعی، موجب شده تا اطلاعات و مسایل سیاسی، اساسا در نهاد و حوزه وبلاگ‌ها نمایان شوند.

صبوحی همچنین یادآور شد: آنچه مشخص است اینکه وبلاگ‌ها اصولا بر ماهیت نهادهای اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار هستند و سنجش میزان رابطه ‌ای که میان سیاست، وبلاگ‌ها و مردم وجود دارند، نکته‌ای است که تشخیص آن دشوار به نظر می ‌رسد.

این وبلاگ‌ نویس ادامه داد: صاحبان وبلاگ‌ها همچون دیگر دست‌اندرکاران خرد و کلان رسانه‌ها به رخدادهای اجتماعی از منظر سوژه‌های نقدپذیر و قابل تفسیر می ‌نگرند؛ همین کارکرد است که وبلاگ‌ها را به نقادان بی‌پروا و بی‌تعارف تبدیل کرده است؛ نقادانی که گاه ممکن است همچون دیگر منتقدان از حریم انصاف خارج شوند.

نظرات 3 + ارسال نظر
ناهید تورائی 1388,06,03 ساعت 11:45

آقای صبوحی عزیز
کاش دوستان ما کمی به آنچه شما گفتید توجه نشان می دادند و کمی هم انصاف داشتند و به جای پرداختن به زرد نویسی به بر جامعه تاثیر می گذاشتند. اما حیف که اینطور نیست

قالب بریتنی بلاگفا

ایراسیس 1388,06,14 ساعت 14:32 http://www.irasis.ir

سلام
احتراما بلاگ شما در بخش دیگر پایگاه های تخصصی سایت انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی معرفی شده است
http://www.irasis.ir/default.aspx?tabid=302

با احترام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد