( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

در غرب عنوان مدیر مسوول نداریم

بخش نخست گفت و گوی " پرانتز " با آقای دکتر یحیی کمالی پور مدیر مرکز مطالعات جهانی در دانشگاه پوردو پرسشی را در ذهن برخی از همکاران رسانه ای ام ایجاد کرد که گویا انجام برخی امور تحریریه نیز جزو وظایف مدیر مسوول است؛ بویژه " امید جهانشاهی" عزیز که گفته بود : " ...  ایشان مدیر و سردبیر را یکی گرفته اند در حالیکه دو حرفه جداست. انتخاب خبر و عکس کار مدیر نیست کار سردبیر است. مدیر با رسانه به عنوان سازمان کار دارد ..." همین شایبه انگیزه گفت و گوی کوتاه دیگری با ایشان گردید . گفت و گوی حاضر را که در واقع حاصل صبر و متانت قابل تحسین آقای دکتر  یحیی کمالی پور است تقدیم حضورتان می گردد:

آقای دکتر ، در روزنامه ها انجام برخی امور همچون انتخاب عکس و تیتربر عهده سردبیر است  .آیا مدیر هم در این خصوص ایفای نقش می کند؟

همانطور که  قبلا نیز یادآور شدم روزنامه ها هم"مدیر"( Chief or Managing or Executive Editor ) دارند و هم سردبیر (Editor ) . در ضمن معمولا انتخاب عناوین صفحه های اول از جمله تیتر و عکس در یک نشست ( editorial/staff meeting) انجام می گیرد در هر حال همه روزنامه ها یکسان نیستند و تفاوتهایی در عناوین هست.این اعتقاد که انتخاب عکس و خبر در یک نشریه کار مدیر نیست بلکه کار سردبیر است نظر صحیحی است اما در آن استثنائاتی وجود دارد .

چه استثنائاتی ؟

 این مساله به وضعیت روزنامه ، محل چاپ ( شهر کوچک و یا بزرگ ) و تیراژ بستگی دارد.بدکتر کمالی پورعضی از دوستان همیشه قالبی فکر می کنند ؛ به عنوان مثال من به عنوان مدیر بخش ارتباطات نباید نامه های خودم را تایپ کنم بلکه منشی من باید این کار را انجام بدهد.ولی واقعیت این است که همیشه این اتفاق نمی افتد و یک چارچوب سیمانی ( قالب غیر قابل تغییر ) وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد . در روزنامه های کوچک ( شهرهای کوچک ) مدیر و سردبیر یک فرد است و در روزنامه های بزرگ از هم جدا هستند.در بعضی از موارد حتی صاحب روزنامه مدیر و سردبیر نیز هست!" .

بنابر این در غرب عنوانی به نام " مدیر مسوول " وجود ندارد ؟

خیر چنین عنوانی در روزنامه های غربی وجود ندارد و شاید هم این موضوع ( فرق سردبیر و مدیر مسوول ) اشکال آفرین باشد.من در پاسخ قبلی ام سعی کردم که از ادبیات رایج در فارسی استفاده کنم ولی اجازه بدهید در اینجا این کار را انجام ندهم . در روزنامه های غربی عنوان " مدیر " که در زبان انگلیسی شامل "director," "head" و یا "chair" می شود وجود ندارد . آنچه رایج است این است که معمولا عناوینی از قبیل "managing editor," "editor-in-chief" یا " executive editor" معادل " سردبیر ارشد " در فارسی استفاده می شود  .بنابر این اکثر مسوولین به نوعی " سردبیر " هستند ولی با  رده ها  و وظایف گوناگون که قبلا به آنها اشاره شد. و بالاخره حدس من این است که در یک مقطعی در تاریخ روزنامه نگاری در ایران واژه "Editor-in-Chief," که این روزها به ندرت در روزنامه های غربی دیده می شود به عنوان " مدیر مسوول " ترجمه و تا کنون از آن استفاده شده است . در هر حال عنوان های رایج " Managing Editor" و  "Executive Editor" می باشد که معادل فارسی آن " سردبیر ارشد "است.

نظرات 2 + ارسال نظر
حمید صدر 1388,02,20 ساعت 08:48

سلام استاد
الگوی رسانه های غربی برای روزنامه های ما کارساز نیست چون نکات دیگر روزنامه نگاری در غرب با اینجا همخوانی ندارد.موفق باشید

سلام آقای صبوحی عزیز
نیستید. دانشکده بودید بیشتر می دیدمتان.اگر تهران هستید سری به ما در روزنامه بزنید .در ضمن بچه های خبرگزاری سراغتان را می گیرند اگر توانستید خودی نشان بدهید.به هر حال جای شما در میان ما خالی است.
ما هر از گاهی به داخل پرانتز می آییم تا یادمان نرود حضور گرمتان را.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد