( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

سطح اختیارات مدیران در رسانه ها

"یکی‌ از ضعف‌های ملی‌ ما ضعف مدیریت در کلیه حوزه‌ها از جمله رسانه ها است" ، دکتر یحیی کمالی پور مؤسس و مدیر انجمن ارتباطات جهانی دانشگاه پوردو ایالات متحده در گفت و گویی کوتاه با پرانتز در خصوص مدیریت در رسانه های داخلی به چند پرسش در این خصوص پاسخ گفته است.دکتر کمالی‌پور، اندیشمند بنام بین‌المللی، پروفسور رشته ارتباطات جمعی و رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق و مدیر مرکز مطالعات جهانی در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا می‌باشد. حوزه تحقیقاتی وی شامل "جهانی سازی"، "تاثیر رسانه‌ای"، "ارتباطات بین‌الملل" و "تکنولوژیهای ارتباطات جدید" است.


آقای دکتر سطح اختیارات مدیریت روزنامه ها در غرب چقدر است؟

این سطح در رپروفسور کمالی پوروزنامه‌ها معمولا یکسان نیست؛ در روزنامه‌های شهرهای کوچک اختیارات بیشتر و در روزنامه‌های شهرهای بزرگ کمتر است. همینطور استانداردها گوناگون و گاهی‌ اوقات در تضاد با یکدیگر هستند.  از طرفی انتظارات روزنامه نگاران و مدیران نیز یکسان نیست ؛ یکی‌ از انتظارات خبرنگاران این است که مدیران بیشتر در فکر حفظ منافع صاحبان روزنامه‌ها هستند تا توجه به نیاز‌های مخاطبین و حفظ وظایف حرفه ای‌ روزنامه نگاران.  در هرحال، وظایف مدیران روزنامه‌ها شامل 1- انتخاب اخباریکه قابل چاپ هستند، 2- انتخاب عکس ها، 3- تدوین و ویرایش گزارش ها، 4- تعیین اولویت محتوا و تیتر ها، 5- ارجاع پوشش خبری به خبرنگاران، 6- استخدام و تعلیم نیروهای مورد نیاز، 8- تأمین نیازهای صاحبان آگهی ها، و 9- انجام نشستهای روزانه با سایر مدیران. 

آیا در کشورهای توسعه یافته مفهومی به نام مدیر مسوول وجود دارد ؟

بله، روزنامه‌های شهر‌های بزرگ یک مدیر مسئول دارند و معمولا سردبیرانی که مسئول بخشهای  بخصوصی هستند از جمله سردبیرصفحه نظر‌ها و دیدگاه‌های خوانندگان، سردبیر بخش سیاسی  سردبیر بخش ورزش،سردبیر آگهی ها،سردبیرنسخه‌های مناطق شهری، و سردبیرنسخه اینترنتی. از طرفی روزنامه‌های کوچک، معمولا یک مدیر مسول و سر دبیر دارند.

جایگاه شغلی خبرنگار در این کشورها چگونه ترفیع می یابد ؟ آیا ممکن است یک خبرنگار به مدیریت یک روزنامه برسد؟

در این حرفه مانند حرفه‌های دیگر، یک خبرنگار می تواند تا سطح مدیریت و سردبیری ارتقا یابند ولی‌ واقیعت اینست که نیاز به این متخصصین رده‌ بالا از نظر تعداد بسیار پایین است و معمولا اکثر مدیران برای سالیان دراز درشغل خودشان باقی می مانند.  کما اینکه مدیر مسوول یکی‌ از روزنامه‌های محل اقامت من بیش از ۲۰ سال است که در این سمت مانده است.

آیا در این کشورها چیزی به عنوان مدیر غیر سیاسی هم وجود دارد؟

بله، همچنان که قبلا اشاره کردم، مدیران گوناگونی‌ در رسانه ها فعالیت می کنند که اکثر آنها غیر سیاسی هستند.در هر حال سیاست در همهٔ حوزه‌ها وجود دارد و روزنامه‌ها و مدیران از این واقعیت مستثنی نیستند.شاید یکی‌ از تفاوتهای مدیریت روزنامه نگاری در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت این باشد که در کشورهای در حال پیشرفت نقش سیاست در روزنامه ها و به طور کلی‌ رسانه ها بسیار پر رنگ تر و بر جسته تر است.

مدیریت روزنامه ها در ایران چقدر با مفهوم واقعی آن فاصله دارد؟

سوال قابل تا ملی است.  من عقیده دارم که روزنامه‌ ها و یا رسانه‌ها بطور کلی‌ نباید از نظر محتوا و حتی‌ فرم و صفحه بندی بر اساس الگو‌های غربی باشند.  مهم اینست که اونها بتوانند رسالت حرفه‌ای خودشان را که همانا آگاه کردن است بر اساس نیازهای مخاطبین و توسعه کشور بکار ببرند.  البته برای انجام این امر مهم باید زمینه‌های سیاسی، فرهنگی‌، اجتماعی، و اقتصادی را مهیا و حرفه خبرنگاری را تقویت کرد. فاصله‌ها و چالش ها مطمنا در این حوزه ها است نه در امکانات تکنیکی و کاربردی. متاسفانه باید اذعان کرد که یکی‌ از ضعف‌های ملی‌ ما ضعف مدیریت در کلیه حوزه‌ها من جمله رسانه ها است

نظرات 3 + ارسال نظر

100 فیلم جدید سال 2008 و 2009 به همراه زیرنویس فارسی با کیفیتی بالا و بدون هیچ دخل و تصرفی !!!
در سبک های : اکشن ، درام ، عاشقانه ، کمدی ، تخیلی و .....

برای کسب اطلاعات بیشتر به ادرس http://www.shopkadeh.com/?cat=62 مراجعه کنید.

موفق باشید.

مخلطیم یره .خوبی؟ باور کن یه دنیا دلم تنگیده واسه تو .اغلب شبهایی که میریم ولگردی با جواد وکیوان ذکر خیر شما است

سلام و درود قربان. ظاهرا اقای دکتر فرق بین سردبیر و مدیر را در رسانه نمی دانند. ایشان مدیر و سردبیر را یکی گرفته اند در حالیکه دو حرفه جداست. انتخاب خبر و عکس کار مدیر نیست کار سردبیر است. مدیر با رسانه به عنوان سازمان کار دارد که بحثش مفصل است.
انشاالله سر فرصت در این مورد توضیح خواهم داد. به من سر بزنید قربان. مخلصیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد