( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مرکزی برای تمرین دموکراسی

مرکز مستقل رسانه ای Indymedia ) یا ( IMC شبکه ای متشکل از روزنامه نگارانی است که عهده دار گزارش موضوعات سیاسی و یا اجتماعی اند.این مرکز پس از انتشار گزارشهایی علیه تجارت جهانی در 1991 در سیاتل نشات گرفت و تا جنبش عدالت جهانی که نئولیبرالیسم و وابستگی سازمانها به آن را مورد انتقاد قرار می داد گسترش یافت . مرکز مستقل رسانه ای فرایند نشر آزاد را مرکز مستقل رسانه ایبا اجازه به هر کس برای شرکت کردن در آن دنبال می کند.بر اساس تعریف سایت آن ، مرکز مستقل رسانه ای مجموعه ای از سازمانهای رسانه ای ، صدها روزنامه نگار مستقل و مجرای رسانه ایی دموکراتیک برای ایجاد اصلاحات صحیح و مبتنی بر حقیقت است.طرح اولیه مرکز مستقل رسانه ای قبل از نوامبر 1999 برای گزارش اعتراض علیه نشست WTO که محل آن در سیاتل واشنگتن بود آغاز شد که طی آن این مرکز به عنوان یک منبع خبری جایگزین عمل نمود. این روند تا تجربه موفقیت آمیز گزارش رخدادهای کارناوال ضد سرمایه داری در ژوئن آن سال ادامه یافت  . مخالفین  تصور می‌کردند که تنها راه ، نفوذ به رسانه‌های عمومی و دیده شدن حضورآنها و بستن خیابان‌ها است.اما چندی نگذشت که با یک پوششی 60 ثانیه‌ای مواجه شدند که پلیس را در حال متفرق کردن آنها نشان می‌داد، آن هم بی آنکه علت اصلی مخالفت و تجمع ایشان انعکاسی داشته باشد. این موضوع اندیشه طراحی مدل جدید رسانه‌ای را به وجود آورد تا بتوانند مستقلاً صدای خود را منعکس کنند. به این ترتیب شکلی ازروزنامه‌ نگاری توسط مردم آغاز شد

.

پس از آن اشکال جدیدی چون بلاگ، ویدئو بلاگ، اتاق‌های گفت وگو، تابلوی پیام و ویکی (سایت‌هایی که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که بدون ثبت یا از طریق ثبت به سادگی اقدام به اضافه، کم، اصلاح و یا تغییر اطلاعات بپردازند ) به وجود آمدند.پس از سیاتل ایده تاسیس شبکه اینترنتی این مرکز به سرعت گسترش یافت.چنانکه تا سال 2002 وب سایت 89 مرکز رسانه ای ،  31 کشور را مستقل پوشش می داد .این تعداد تا ژانویه 2006 به بیش از  150 مرکز افزایش یافت.در حال حاضرآمریکا با 62 مرکز و پس از آن ایتالیا با 15 مرکز بیشترین مرکز مستقل رسانه ای را دارا هستند.

محتویات سایت مرکز مستقل رسانه ای شامل اخبار، رویدادها، آرشیو با قابلیت جست وجو ، تصویر، فایلهای صوتی ، ویدئویی ، مقالات موضوعی و همینطور لینکهای متعدد به مراکز مستقل رسانه‌ای خاص است

بین سالهای 1999 تا 2001 شبکه خبری مرکز مستقل رسانه ای از پوشش لحظه ای وقایع  معترضان در تظاهرات محلی تا اوج جنبش ضد جهانی شدن در سال 2007 گسترش یافت این روند همچنان ادامه داشت اما امروزه تعدادی از مراکز مستقل رسانه ای تلاش می کنند تا مرکز مستقل رسانه ایبیشتربه پوشش اخبار خود با تاکید بر چشم پوشی های  روزنامه نگاری سنتی بپردازند.مرکز مستقل رسانه ای نیویورک  " ایندیپندنت " ؛ هفته نامه آزاد برای مردم آزاد را برای بیش از 5 سال ارایه داد و برنده تعدادی از جوایز انجمن نشریات مستقل برای ابتکار در نوشتن  ، عکاسی ، طراحی و هنر شد .ایندیپندنت معمولا بیشترین دوره روزنامه های زیر زمینی را در آمریکای شمالی داراست.در طی همایش ملی جمهوریخواهان در سال 2004 در نیویورک ایندیپندنت در صدها هزار نسخه منتشر شد و به تیراژی جمعی دست یافت .

مرکز مستقل رسانه ای سیاست متغیری را هم درمنظرکاربران آن و هم در میان منتقدان بیرونی دارد.در حالی که شماری از منتقدان ، مرکزمستقل رسانه ای را برای اتخاذ مواضع خصمانه بر علیه سرمایه داری مورد انتقاد قرار می دهند ، دیگران نیز معتقدند که این  مساله خود هدف رسانه است .

تعدادی از منتقدان نیز معتقدند از هنگامی که هر کس اجازه یافته است مقالات غیر حرفه ای ، ادعاهای ثابت نشده  و تئوری های  توطئه آمیز که اغلب به عنوان واقعیت منتشر می شوند  را منتشر کند این مساله  باعث آزردگی مردم شده است اما استدلال مرکز مستقل رسانه ای این است که این مرکز جایگزینی برتر و باثبات تر برای رسانه های متحد است . فعالان سراسرجهان این مراکزگرچه ممکن است کمبودهایی از نظر آموزشهای  روزنامه نگاری داشته باشند اما اشتیاق آنها به انتشار گزارشهایی درخصوص عدالت اجتماعی و رخدادهای منحصر به فرد از منظر آنها این ضعف را جبران می کند ؛ برای مثال جنگ گاز بولیوی در سال 2003 معنایی غریب در رسانه های آمریکا بود اما مرکز مستقل رسانه ای اقدام به گزارشگری چند زبانه  در این خصوص نمود. مثال دیگر آن در 15 فوریه 2003 و در جریان اعتراض ضد جنگ در بسیاری از شهرهای اروپا و آمریکا بود که با پوشش جزییات نوشتاری به وسیله شرکت کنندگان آنها همراه بود.

مرکز مستقل رسانه ای گروه علاقه مند کثیری را در آمریکای شمالی ، اروپا و آمریکای لاتین در اختیار دارد.در این میان گرچه خاورمیانه منطقه ای شایان توجه برای مرکز مستقل رسانه ای محسوب می شود اما تنها سه مرکز مستقل رسانه ای در این  منطقه وجود دارد ؛ قبرس ، بیروت و اسرائیل .هرچند یک مرکزنیز در بین سال 2001 تا 2003 در فلسطین و دو مرکز در جاکارتا اندونزی و استانبول ترکیه وجود داشت.

نظرات 4 + ارسال نظر
نصیری 1387,12,18 ساعت 21:33 http://cenet.ir

سلام استاد بزرگوار
نمی خواهید برادر کوچکتان را که در حال طراحی جامعه مجازی متخصصین ارتباطات است یاری کنید.
اگر قابل دانستید سری بزنید و ثبت نام کنید و راهنمایی.
مشتاق دیدار
نصیری. کارشناس روابط عمومی
www.cenet.ir

zibagod 1387,12,26 ساعت 04:54 http://zibagod .blogfa .com

سلام خیلی خوبه !
وقت کردین به من هم سری بزنید
........رابطه اخیر جنایت با آنچه در جشن عاطفه ها اتفاق می افتد ....!

باسلام
آقا یه دوره کلاس آموزش روزنامه نگاری برای ما هم بذارین. مگه چیزی ازتون کسر میشه .

مهدی 1388,01,02 ساعت 03:48 http://www.man123to.blogfa.com

سلام عید شما مبارک
با یک خبر در مورد بی اصافی یک مدیر در خراسان رضوی به روزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد