( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

روزنامه نگاران ایرانی اعتقاد چندانی به آموزشهای آکادمیک ندارند

دکتر امید مسعودی معتقد است روزنامه نگاران ما اعتقاد چندانی به آموزشهای آکادمیک ندارند. وی در گفت و گو با " پرانتز " با اشاره به تاخیر بوجود آمده در آموزش روزنامه نگاری در کشور می گوید : " در ابتدای انقلاب دانشکده روزنامه نگاری و علوم ارتباطات تاسیس گردید اما متاسفانهدکتر مسعودی پس از چندی به یک گرایش تبدیل شد.از آن پس وقوع جنگ تحمیلی باعث گردید روزنامه نگاری کشور بصورت خودجوش فعالیت کند و استادانی که قبلا در این رشته فعالیت می کردند تجربیات خود را به شکل تجربی به دیگران منتقل کنند."

وی با تاکید بر اینکه این شیوه ، وضعیت مناسبی برای آموزش روزنامه نگاری نیست و در هیچ کجای دنیا اینگونه عمل نمی شود ، تصریح می کند :"  روزنامه نگاری آمریکا مبتنی بر آموزشهای آکادمیک است. در انگلستان نیز تا سال 1980 حتی یک دانشکده روزنامه نگاری وجود نداشت  اما از این تاریخ به بعد شاهد رشد تصاعدی در این زمینه هستیم ؛ بگونه ای که در سال اول دو یا سه گروه ارتباطات تشکیل می شود ، در سال دوم یک دانشکده و در سال سوم 8 دانشکده  به مجموعه آموزش عالی ارتباطات این کشور افزوده می شود.آنها که از همان ابتدا به روزنامه نگاری تجربی اعتقاد داشته اند با درس گرفتن از تجربه فروپاشی شوروی و تاثیر به سزای روابط عمومی و رسانه بر ارتباطات بین الملل و تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ، بیش از گذشته به این گرایش توجه نشان دادند اما متاسفانه ما خیلی دیر به این حوزه توجه کردیم ؛ بگونه ای که امروزه روابط عمومی های ما آموزش های لازم را ندیده اند و روزنامه نگاران مان اعتقاد چندانی به آموزشهای آکادمیک ندارند. حتی در عرصه تبلیغات تا سال گذشته هیچ رشته و گرایشی وجود نداشت و وقتی از رشته تبلیغ صحبت به میان می آمد نشانی گروه اقتصاد و سرفصل تبلیغات اقتصادی را می دادند. از سویی از آنجا که پروپاگاندا را قبول نداشتیم نگرشی نیز درخصوص تبلیغات مردمی وجود نداشت."

وی درعین آنکه از تاسیس رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و تاثیر آن دربهبود جایگاه رشته روابط عمومی ، ابراز خرسندی می کند،  می گوید : "  یکی از دغدغه های اساسی در این خصوص ، آموزش و از سویی دیگر تحقیق است ؛ چون آموزش بدون تحقیق ما را با مشکل مواجه می کند.از دیگر سوی آنچه مهم است این است که چقدر توانسته ایم در این حوزه نظریات بومی ارایه دهیم ."

دکتر مسعودی اضافه می کند :" ما می توانیم با تاکید برآموزه ها و دستاوردهای رهبران مذهبی خود ، کرسی های نظریه پردازی ارتباطات اسلامی را راه اندازی کنیم ؛ می توان با وجود استادان برجسته و دانشجویان فهیم و خردمند در دانشکده های علوم ارتباطات این کرسی ها را راه اندازی نمود  تا به این وسیله در این حوزه نیز برای دانشگاههای دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم."

نظرات 17 + ارسال نظر
مریم 1387,04,23 ساعت 08:12 http://ava110.blogfa.com

در خیلی کشورها روزنامه نگاری دانشگاه ندارد.به من هم سربزنید ممنون میشم

خودمونیم اگر کسی استعداد روزنامه نگاری نداشته باشه هر قدر هم درس بخونه فایده ای نداره. و البته چه بهتر که استعداد داشته باشی و درس هم بخونی اونوقت چی می شه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شیوا صدر 1387,04,24 ساعت 08:41

روزنامه نگاری دفتری است که هر کسی حالا فکر می کند می توان در آن بنویسد خیلی ها جرات می کنند آن را سیاه کنند حرفهایی که در آنباید گفت پاک کنند.
در ضمن آقای صبوحی چند وقتی است مطالبتان را کمتر می بینیم.کم کار شده اید باور کنید .کارهایتان را در روزنامه تان می خوانم مثل همیشه زیبا متین و پر مغز است.موفق باشید

باسلام خدمت اقای صبوحی
از جناب اقای دکتر امید مسعودی که استاد ارتباطات و روزنامه نگاری هستند بعید است که مقطع اموزش روزنامه نگاری درایران پس از انقلاب عنوان کنند . باید برای مخاطبان وسیع این وبلاگ توضیح دهم که اموزش روزنامه نگاری به سبک روزنامه نگاری خبری از دهه ۳۰ شمسی درایرا ن اغازشد به گونه ای که دانشگاه تهران اولین دوره های اموزش روزنامه نگاری در ایران تشکیل داد وبعدها سناتور دکتر مصطفی مصباح زاده پایه گذار موسسه مطبوعاتی عظیم کیهان در ان زمان - امتیاز تاسیس مرکز اموزش عالی مطبوعات و سپس موسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی وبعدازان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی را در دهه ۴۰ به دست ا ورد در سال ۱۳۴۶ موسسه عالی مطبوعات رسما اغاز به کار کرد که در سال ۱۳۵۰ به طور رسمی به دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تبدیل شد که در سال ۱۳۵۰ دارای ۵رشته روزنامه نگاری روابط عمومی مدیریت مترجمی وبازاریابی وتبلیغات بود که دانش اموختگان زیاد ی را تا سال ۱۳۵۷ به ویژه در رشته روزنامه نگاری وروابط عمومی تربیت کرد .پس از پیروزی انقلاب اسلامی د انشکده علوم ارتباطات به دانشکده علوم ا جتماعی تبدیل شد که در سالهای اولپس از پیروزی انقلاب نیز با ریاست اقای دکتر کاظم معتمدنژاد براین دانشگاه همچنان اموزش روزنامه نگاری را دنبال می کرد که باوقوع انقلاب فرهنگی رشته علوم ارتباطات اجتماعی به رشته علوم اجتماعی با گرایشهای ارتباطات ومددکاری تبدیل شد و اما با تلاشهای بسیار اقای دکتر کاظم معتمدنژاد در اواسط یا اواخر دهه ۶۰ رشته علوم ارتباطات اجتماعی بادو گرایش روزنامه نگاری و روابط عمومی دراین دانشکده افتتاح شد و سپس مقطع فوق لیسانس این رشته دایر شد وسپس مقطع دکترای ان به وجود امد واین روند نیز دردانشگاه ازاد اسلامی در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی این رشته دنبال شد . واقعا جای تاسف است که اقای دکتر امید مسعودی که از روزنامه نگاران به نام کشور بوده اند وضمنا دارای لیسانس جامعه شناسی و احتمالا فوق لیسانس این رشته یا فوق لیسانس علوم ارتباطات بوده و دارای مدرک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی هستند اینقدر در مورد دیدگاه روزنامه نگاران وخبرنگاران فعلی نسبت به اموزش اکادمیک روزنامه نگاری کم لطفی کنند . خودمن بسیاری از چهره های جوان روزنامه نگاری اصلاح طلب را می شناسم که فارغ التحصیل دوره لیسانس یا فوق لیسانس رشته علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش روزنامه نگاری هستند . به اعتقاد من در حال حاضر روزنامه نگاران صاحب نام ومتخصصان ارتباطات واستادان این رشته هستند که هم اموزش روزنامه نگاری دیده اند و هم اینکه در روزنامه کار کرده اند وهم اینکه درحال حاضر استاد این رشته هستند .
اقای صبوحی ما اموزش روزنامه نگاری از حدود ۵۰سال واندی در کشورمان داشته ایم اما همانگونه که دکتر مسعودی گفته است روزنامه نگاری بومی - انتقادی ارمانگرا نداریم که برعهده همان استادان است که دراین زمینه نظریه پردازی کنند .

مینو بدیعی 1387,04,30 ساعت 08:33

با سلام مجدد
از اینکه چند غلط تایپی کوچک در پیام بالا است عذرخواهی می کنم اما نکته ای رامی خواستم متذکر شوم این است متاسفانه به لحاظ جامعه شناسی فرهنگی در جامعه ما یا به عبارت دیگر نسلهای مختلف این کشور تجارب اطلاعات و ازمونهای دیگر نسلهای پیشین خود را دوباره سه باره و حتی چندین باره تکرار می کنند واین تاسفی عمیقی است که باید نثار این روش نادرست کرد.دانش روزنامه نگاری از حدود ۵۰ سال پیش در دانشکده های کشور مستقر می شود واین اموزش به شکل رسمی از ۴۲ سال پیش که در حقیقت می توان به تقریب اظهار داشت که سن دو نسل است در کشور ما مستقر می شود تازه با گذشت اینهمه سال ما در وبلاگهای مدرن مان که از مدرنترین شیوه اموزشی روزنامه نگاری سایبر کمک می گیرد این مساله را مطرح می کنیم که روزنامه نگاران فعلی ما اعتقادی به اموزش اکادمیک روزنامه نگاری ندارند و !!!
برای من بسیار باعث تاسف وتعجب است که برای استخدام یک کارگر معمولی خدماتی که مثلا وظیفه اش نظافت است مدرک دیپلم متوسطه را طلب می کنیم انگاه به قول پیام دهندگان این وبلاگ قلم روزنامه نگاری رابه کسانی می سپاریم که فرضا نه خبر می شناسند و نه گزارش ونه مصاحبه و نه مقاله تفسیر ونقد و ... را در مطبوعات سنتی و ...و روزنامه های مهم کشور را به محل ازمون وخطای کسانی تبدیل می کنیم که یا انقدر بد عمل می کنند که یک موسسه مطبوعاتی بزرگ را به ورشکستگی می کشانند و یا انقدر راه تفریط را دربهره گیری از ازادی قلم طی می کنند که باچاپ مثلا کاریکاتورهای افراطی علیه خلقهای ایران حتی روزنامه دولتی دراین کشور را به تعطیلی می کشانند.
به نظرمن مهمترین مساله فعلی روزنامه نگاری در کشور ما این است که به دانش اموزش وتجارب نسلهای گذشته روزنامه نگاران تکیه نکرده است و علت اینکه مثلا اموزش اکادمیک روزنامه نگاری را جدی نمی گیرد این است که نمی داند که بیش از ۲۰۰سال است که درتمامی مطبوعات سنتی غرب اگاه ترین باسواد ترین کارامد ترین و دانش اموخته ترین وبااستعداد ترین و...افراد به حرفه روزنامه نگاری جذب می شوند . نه کسانی که شغلهای بالای دیگری داشته اند و دیگر بیکار شده اند نه کسانی که شغل با نان و ابدار دیگری رانتوانسته اند پیدا کنند نه کسانی که روزنامه را محلی برای بازیهای سیاسی ! کم ارزش می دانند نه کسانی که حب قدرت را دارند و نه کسانی که روزنامه را محلی برای کسب شهرت می دانند و ازطریق روزنامه می توانند به کار ارایه وتهیه خبر در تلویزیون بپردازند که کار روزنامه نگاری با کار در مقوله تصویری تلویزیون کاملا متفاوت است و... دراین مورد سخن بسیار زیاد است .

مسعود 1387,04,30 ساعت 13:06

سلام عزیزم کجایی بابا مارو نمی بینی خوش می گذره؟؟؟؟

سلام بردوستان وهمکاران خبرنگارعزیز
من وحیداعظمی نماینده وخبرنگارروزنامه قدس درشهرستان گلپایگان ازاستان اصفهان هستم وتارنگاری به نام روزنامه قدس اصفهان وگلپایگان مدتیست ایجادنموده ام خوشحال میشوم به ان سربزنید
www.qudsdaily.parsiblog.com روزنامه قدس اصفهان وگلپایگان

آدرس اینترنتی تارنگار خودم به نام خبرگزاری گلپایگان
www.golpayegannews.blogfa.com

درضمن وبلاگ روابط عمومی شما راو وبلاگ شخصی خودتان را درتارنگار روزنامه قدس اصفهان وگلپایگان وهمچنین درخبرگزاری گلپایگان لینک کردم و در پیوندهایم قرار دادم

از نظرات شما ورهنمودهایتان کمال استفاده را خواهم برد دست حق نگهدارتان

azami_javan60@yahoo.com

ماهان 1387,05,04 ساعت 17:23

سلام

S.M.A 1387,05,05 ساعت 19:29 http://gaffhalf.wordpress.com

سلام دوست عزیز اگر با تبادل لینک موافقی بهم خبر بده راستی اسم وب من رو بزار -فریاد کوتاه-
منتظرم یا علی

سلام اگر مایلید تبادل لینک کنیم خبرم کنید

www.baznevis.blogfa.com

طاهره 1387,05,06 ساعت 16:29 http://baznevis.blogfa.com/

سلام با سپاس
شما نیز به پیوندهای من اضافه شدید.
پیروز باشید.

وقتی روزنامه نگاران امکان به کار گیری آموزه های آکادمیک را در عرصه ی عملی، آن هم با وجود مدیران مسئولی که امتیاز خود را به دلایلی غیر از آشنایی با این حرفه گرفته اند ندارند ،طبیعی است که اعتقاد خود را در این زمینه از دست دهند .

سلام جواد جان مظهر ادب و معرفت!
برادر جان مشکل اینجاس که اون عده‌ای هم که دغده تحصیل دانش این حرفه رو دارن، زمینه مناسبی برای کسب این دانش نمی‌بینن.
یه مثلا: دانشکده خبر! که نیازی به توضیح نداره الانم به خط تولید خبرنگار تبدیل شده!
ممنون از اینکه به ما سر زدی!

جلسه نقد وبلاگ گروه بارانی ها روز یکشنبه ٢٠ مرداد ماه ساعت ۵ الی ٧ بعد از ظهر در فرهنگسرای دانشجو واقع درپارک شفق یوسف آباد برگزار می شود.

از تمامی دوستان و علاقمندان دعوت می شود در این جلسه حضور بهم رسانند.

مسعود 1387,05,16 ساعت 12:46

سلام
ما مخلصیم

مهدی 1387,05,17 ساعت 00:55 http://pazhiya.blogfa.com

سلام عزیز م
روز خبرنگار رو به شما دوست عزیز و مهربان ام تبریک می گم
از ابراز محبت همیشگی شما ممنونم

سلام آقای صبوحی
من هم این روز را به شما تبریک می گویم.
امیدوارم شما را از نزدیک زیارت کنم.
با آرزوی بهروزی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد