( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

ورود غیر حرفه ای ها سوداگری در نشریات را ترویج داده است

" نشریات ما در حال فاصله گرفتن از حرفه ای گرایی اند" . دکتر علی گرانمایه پور با بیان این مطلب در گفت و گو با پرانتز می افزاید :" ورود غیر حرفه ای ها به مطبوعات باعث ترویج روحیه سوداگری در نشریات شده و از سوی دیگرموجب گردیده تا ارزش و اعتبار روزنامه نگاری متزلزل شود و در پی آن روزنامه نگار از فردی اندیشمند ،دکتر گرانمایه پور / عکس : ایسنا قلم به دست و صاحب سبک به کارمندی حقوق بگیر تبدیل شود و مجبور باشد برای دریافت حقوق ماهیانه یکصد و هشتاد تا دویست هزارتومان تنها ، ساعت موظفی خود را تکمیل کند . این مهم در درازمدت به روز مره گی روزنامه نگار منجر می شود و او را بی انگیزه می کند. برای همین است که گاهی می شنویم مدیران روزنامه ها صفحات نشریه خود را اجاره می دهند. اینجاست که روزنامه نگار عملا تبدیل به ویزیتور صفحه ای تبدیل می شود و همین مساله شان و شخصیت روزنامه و روزنامه نگار را پایین می آورد.

وی  اضافه می کند : یکی دیگر از مشکلات روزنامه نگاری امروز پخش رانت در روزنامه هاست.بعضی از روزنامه های ما که از مزیت و امتیازات نسبی بیشتری برخوردار هستند از فرصتهایی استفاده می کنند که برای آنها درآمد ایجاد می کند و این مساله نیز روزنامه نگاری امروز را با چالشهای عمده ای مواجه کرده است.

وی یکی از دلایل کاهش سطح انگیزه ها در مطبوعات را نبود امنیت شغلی  دانسته و می افزاید:در برخی از روزنامه ها وقتی موضوع افزایش دستمزدها از سوی روزنامه نگاران مطرح می شود مدیران و سردبیران خطاب به آنها می گویند اگر شما هم نباشید این روزنامه چاپ خواهد شد .وقتی روزنامه ای خبر تولیدی ندارد و روزنامه ها به اخبار تلکس خبرگزاری ها وابسته می شوند شنیدن این گفته ها نیز امری طبیعی است. جالب اینکه  در این میان گاهی نیز می شنویم برخی ازمدیران نشریات ، روزنامه خود را با هفت و یا هشت نفر منتشر می کنند .این مساله برتری یک مدیر روزنامه را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده عمق فاجعه در برخی از نشریات ماست.همین فضا باعث می شود غیر حرفه ای ها و گاهی داننشجویان رشته فیزیک ، شیمی ، پزشکی هم روزنامه نگار و خبرنگار می شوند.ما عرصه را برای کسی تنگ نمی کنیم اما نکته اینجاست که وقتی فضای کار برای متخصصان و حرفه ای ها وجود ندارد و در قبال دریافت دستمزد پایین کار می کنند غیر متخصصان وارد عرصه حرفه ای می شوند.روزنامه های ما به ادرات چاپ خبر و نه کانونهای تولید فکر و اندیشه تبدیل شده اند.

دکترگرانمایه پور اضافه می کند : مادام که در کشور انجمن های صنفی فعالی نداشته باشیم که از امنیت شغلی روزنامه نگاران حمایت کند روزنامه های ما همچنان با چالش هایی اینچنینی مواجه خواهند بود . چه بسیار روزنامه نگاران قدیمی که به تدریج به حاشیه رفته اند و تجربیات شان را نیز همراه خود می برند .

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان می کند : یکی  دیگراز مشکلات ما در عصر جدید مطبوعات این است که از تجربیات گذشته خالی هستیم . اگر می بینید سی . ان . ان همچنان پابرجا ایستاده است بدلیل وجود افرادی چون لری کینگ و افرادی نظیر اوست. بنابر این  باید وجود قدیمی ها  را  به عنوان ستونها و پایه های  رشد مطبوعات باور کرد .اگر تحریریه های ما خالی از روزنامه نگاران کهنه کار شود روزنامه ها موفق به رشد کیفی نخواهد شد.

 

نظرات 6 + ارسال نظر

منظور از غیر حرفه ای چیست؟ روزنامه نگاری هم مثل شاعری که به قول گوته بودن دارد و نه شدن چیزی نیست که فقط در دانشکده اموخته شود. حساسیت خبری داشتن قلم و سبک داشتن و ... اینها در دانشکده ایجاد نمی شود. درست است که هزار نکته و فوت و فن دارد ولی روزنامه نگاری مثل مهندسی نیست که اگر مدرکش را داشته باشی می توانی ان کار را بکنی. بسیار دیدیم کسانی که لیسانس روزنامه نگاری داشته اند از کسی که لیسانس روزنامه نگاری نداشته است به مراتب بدتر گزارش می نویسد و مصاحبه می کند.

مینو بدیعی 1386,07,24 ساعت 19:29

با سلام
حرف و نظر اقای دکتر گرانمایه پور کاملا صحیح است . روزنامه نگاری امروز به کار تجاری وغیر فرهنگی و بدون اندیشه و پیام و حتی بدون اطلاع رسانی صحیح تبدیل شده است و بین نسل قدیم روزنامه نگاران ونسل جدید ان فاصله ای بسیار عمیق وژرف است . به گونه ای که اقای امید جهانشاهی که قطعا روزنامه نگار وکارشناس ارتباطات جدیدی است مانند سه نسل قبل از ما در باره ضرورت حضور روزنامه نگاران حرفه ای و علاقه مند - بدون دارا بودن دانش و علم وفن روزنامه نگاری - در مطبوعات سخن می گوید و وای برما که نظر سه نسل گذشته روزنامه نگاران قبل از ما را نسل جوان مطرح می کند . واقعا برای من به عنوان یک خبرنگار و گزارشگر قدیمی که در سال ۱۳۵۴ از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی سابق در رشته روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد ه و بعد کار خودرا در مطبوعات اغاز کرده بسیار ناراحت کننده است که چنین نظری را می خوانم . انچه که اقای دکتر گرانمایه پور گفته دقیقا درست است و متاسفم که ما همچنان درحرفه روزنامه نگاری دچار یک دور باطل شده ایم و بهمین دلیل روزنامه نگاری سنتی ما دیگر هیچ مخاطبی حتی مخاطبان کلاسیک و قدیمی را نیز جذب نمی کند ... افسوس ...

سلام. اینکه باید از روزنامه نگاران کهنه کار باید بهره جست کاملا درست است ولی باید تعریف درستی هم از روزنامه نگار حرفه ای داشته باشیم. گفته های آقای دکتر مطلق نیست و ممکن است در موارد متعددی خلاف آن درست باشد. و باید آسیب شناسی گردد البته وجود خبرگزاریها و وابستگی برخی نشریات به آنها کاملا صحیح است ولی باید توجه داشت که با فراگیر شدن نشریات و خبرگزاریهای اینترنتی و سطح دسترسی مردم به آنها مخاطب چنین نشریاتی کم شده و لاجرم نشریات مکتوب مجبور هستند به سمت مطالب تولیدی بروند وگرنه محکوم به فنا هستند.
ممنون از مطلبتان
ضمنا وبلاگ قشنگتان را لینک کردم اگر قابل دانستید سری هم بزنید.

یک خواهش

تصمیم گرفته ام همه سایتها و وبلاگهایی را که به نوعی مشهدی یا خراسانی هستند در وبلاگ خودم جمع کنم تا به نوعی یک آرشیو جامع از وبلاگها و سایتهای مشهدی و خراسانی به ایجاد شود.مطمئنم که خیلی مفید خواهد بود. این می تواند شامل همه سایتهای دولتی ٬ همه اشخاص ٬ همه نهادهای و انجمنها و ارگانها ٬ همه مشهدیها و خراسانی های مقیم سایر استانها یا خارج از کشور باشد.مثل وبلاگ اینجا کره جنوبی است که یکی از هم استانی های سبزواری ما که اکنون در کره مقیم است می نویسد. حالا از شما خواهش می کنم اگر وبلاگ یا سایتی را سراغ دارید که آدرسش در وبلاگ من نیست براین کامنت بگذارید تا به آن لینک بدهم. بی نهایت از شما ممنونم.

وحید عدالتی

سلام خوشحالم که با پرانتز آشنا شدم من تازگی ها یک ویلاگ خبری راه انداختم خوشحال می شوم از نظراتت بهره جویم

سلام ممنون از حضور سبزت دوست عزیز امیدوارم بازم به وب من سر بزنی موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد