( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند

"روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند".دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور با بیان این مطلب در گفت و گو با " پرانتز" خاطر نشان می کند:رسانه ها شکل گرفته اند تا به حقیقت برسند و واقعیات را کشف کنند، اما متاسفانه امروزه شاهدیم که اخلاق روزنامه نگاری حداقل به صورت بخشی در کشور ما ضعیف شده است.

وی اضافه می کند: دکتر شهریاریاصحاب رسانه به جای اینکه به دنبال ترویج ارزشها و آرمانهایی باشند که همه ما به آن اعتقاد داریم در پی این هستند تاهر روز تیراژ روزنامه های خود را به نحوی افزایش دهند . در واقع روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند. مدیر رسانه دایما به این فکر می کند که من باید چه تیتری بزنم و  ازچه عکسی استفاده کنم  و یا  چه نقدی را به چاپ برسانم تا دیگران از آن خوششان بیاید. اینطور است که می بینید روزنامه هایی که نقد زیادی می کنند مخاطب بیشتری هم پیدا می کند ، روزنامه ای که بدزبانی می کند همه آن را می خرند و روزنامه هایی که عکسهای اینچنانی و آنچنانی از فلان دولتمرد می زنند مخاطب بیشتری را به سوی خود جذب می کنند.

دکتر شهریاری در ادامه می افزاید: القایی در روزنامه نگاران پیدا شده است که نباید از هیچ دولتمردی تعریف کنیم . اینطور نیست ببینید حقیقت چیست و اگر  شخصی و یا مجموعه ای قابل تعریف است از او تعریف کنید. یکی از روزنامه نگاران نوشته بود که اصل تعریف از دولتمردان خلاف شان رسانه ای است.اینگونه نیست.اخلاق حرفه ای رسانه  چنین چیزی را اقتضا نمی کند.متاسفانه جامعه رسانه ای ما در حال حرکت به سوی رسانه های غربی است ؛ رسانه غربی می گوید یک مساله را کاریکاتور کنید تا مردم هیجان زده شوند. از این بدتر این است که چیزی را که وجود ندارد بگوید هست و چیزی را که هست بگوید نیست. نتیجه این است که تعداد تکذیب نامه ها در مطبوعات افزایش می یابد و وقتی تکذیب در رسانه ها افزایش یافت نتیجه آن کاهش اعتماد عمومی به رسانه هاست و این مساله گریبان تمام رسانه ها را می گیرد. ما قدری به درس اخلاق در رسانه ها نیاز داریم.من توصیه می کنم بیایید به حقیقت متعهد باشیم و بیش از آنکه به هر چیز دیگری در شغلمان بیندیشیم ، به حقیقت  احساس تعهد کنیم.  

نظرات 7 + ارسال نظر

من شرایطی را که بر اطلاع رسانی کشور حاکم است نمی پسندم و احساس می کنم جریان با نفوذی سعی دارد بر سر راه عبور اطلاعات خرده ریز هم مانع بگذارد. امیدوارم این مساله را فراموش نکرده باشند.امیدوارم در کارتان موفق باشید آقای صبوحی

[ بدون نام ] 1386,03,03 ساعت 08:15

سلام آقای صبوحی عزیز
ممکن است شماره تماس دکتر شهریاری را برایم ارسال کنید.در ضمن همه دوستان برای دیدن دوباره تان در دانشکده لحظه شماری می کنند.پرستو هم دنبال شماره تماستان بود با اجازه دادم!

با سلام خدمت اقای صبوحی
نظریات اقای دکتر شهریاری در ارتباط با وظیفه وعملکرد مطبوعات و رسانه ها در کشور از نظر علم روزنامه نگاری و دانش جامعه شناسی ارتباطات چندان اصولی نیست .اصلا این تفکر که روزنامه های ما دچار توهم نهادی شده اند معنی ندارد . مطبوعات از اغاز عصر رنسانس وبا روی کارامدن دولت و حکومتهای جدید به عنوان رکن چهارم دموکراسی ویا نهادی مستقل ازسه قوه دیگر تعریف شده اند . از ان گذشته کار روزنامه نگاری تعریف ویا تمجید از هیچکس نیست حتی اگر کارخود را خوب انجام داده باشد . وظیفه روزنامه نگار در درجه اول اطلاع رسانی ودر درجه بعدی برملا کردن واشکار کردن نقاط ضعف با بیان مستدل وباپژوهشهای میدانی وپیمایشی است . اینکه ایشان می گوید هرجا که جای تعریف وجود دارد تعریف کنید این تعریف تبلیغات و اگهی است نه روزنامه نگاری !!

ستاره تقوی 1386,03,06 ساعت 07:39

من با نظر خانم بدیعی کاملا موافقم.اصولا کار مطبوعات اطلاع رسانی و نقد از عملکرد دولتمردان است

من خودم را هم فراموش کرده ام!
ارادتمند

[ بدون نام ] 1386,03,28 ساعت 02:16

با نام و یاد خدا
اینکه رسانه ها در ایران تبدیل به نهاد شده اند تا حدودی زیادی این امر صحت دارد .این مسئله هم بیشتر بخاطر بافت اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشروماست و تا زمانی که کارهای بخوبی تعریف نشده وضیعت از این هم بدتر خواهد شد در کشورهای پیشرفته احزاب با ارائه برنامه های مشخص و مدون به میدان سیاسی می آیند و رسانه ها هم نقش نگهبانی و اطلاع رسانی جامعه را ایفا می کنند ولی در کشورما رسانه ها نقش احزاب را ایفا کرده و جریانهای سیاسی برای فرار از ارائه برنامه سیاسی مشخص و مدون کار رسانه ها را می کنند بهمین دلیل رسانه ها بمرور به نهاد تبدیل می شوند.در مورد تعریف از کارهای مثبت احتمالی دولت نیازی به رسانه نیست چرا که دولت انواع و اقسام ابزار را برای نشان دادن وجه مثبت خود را دارد و درج مجدد و یا تعریف از آن در افکار عمومی نه تنها سودی برای دولت در پی نخواهد داشت بلکه عواقب منفی را هم برای دولت وهم برای رسانه در پی خواهد داشت

علی

سلام با پوزش فراوان
ایشان دکترای چی دارند؟ فکر میکنی در طول سالهای گذشته چندکتاب درباره ارتباطا خوانده باشنذ؟
با پوزش باید بگویم ایشان بیخود کرده اند ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد