( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

تلاش کنیم تا نمره روزنامه نگاری بالا برود

 

" برای آنکه مطبوعات به اقتصادی سالم دست یابند، باید از آزادی بیشتری برخوردار باشند".این مطلب را پدر علم نوین ارتباطات در گفت و گوی اختصاصی خود با "پرانتز " بیان می کند و می افزاید:مهمترین دستاورد مشروطیت از لحاظ نظام حقوقی مطبوعات، پذیرفتن اصل عدم ضرورت صدور امتیاز برای انتشار روزنامه بود و ما امروز آن را یک دستاورد از دست رفته می دانیم متاسفانه این اصل به ورطه عمل در نیامد و هیچگاه ، در هیچ قانونی پیش بینی نشد.  در همه قوانین بعدی همچون قانون اصلاح مطبوعات در سال 1321 شمسی ، لایحه قانونی مصوب  دولت مصدق در سال 1331 شمسی ، لایحه قانونی 1334، لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب ، قانون مصوب 1364 و اصلاحات 1379 هیچگاه عدم ضرورت کسب امتیاز را نگنجاندیم ، در حالی که ممنوعیت ضرورت صدور امتیاز مطبوعات در قانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان پیش بینی شده است . ما باید در اصل تامین فضای مطلوب آزادی مطبوعات این مشکل را حل کنیم ، ضمن اینکه توقع داریم دکتر معتمد نژاد/ عکس : ایسنا وزارت دادگستری توجه بیشتری به حمایت از آزادی مطبوعات داشته باشد.به نظر می رسد تشکیل دوره کارشناسی ارشد "حقوق مطبوعات" و حضور دانش آموختگان این رشته در کار قضاوت سر انجام به حمایت بیشتر قوه قضاییه از آزادی مطبوعات منجر شود و بتوانیم آن حاکمیت قانونی را که مطلوب ماست تامین کنیم.دکتر کاظم معتمدنژاد با مهم دانستن اصل استقلال اقتصادی مطبوعات گفت : این مساله نیاز به انجام کار علمی در سطح دانشگاهها و بویژه اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله دارد، این امر مستلزم این است که مطبوعات بتوانند محتوای بهتری را به جامعه عرضه کنند .با در نظر داشتن این مهم که ما بطور بالقوه آمادگی داشتن 7 میلیون تیراژ در روز را داریم و از سویی سطح سواد و قدرت اقتصادی مردم ما  نیز در قیاس با بسیاری از کشورها بالاتر است ،  امکان افزایش تیراژها به فراتر از میزان فعلی مهیاست. بنابر این اگر محتوا بهبود پیدا کند، تیراژها نیز بهبود قابل توجهی خواهد یافت  و در نتیجه آگهی ها هم بیشتر در مطبوعات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نویسنده کتاب روش تحقیق در محتواى مطبوعات، بهبود شرایط فعالیت روزنامه نگاری را منوط به حمایت و همراهی نهادهای علمی و دانشگاهی دانست و خاطر نشان ساخت:  برای آنکه مطبوعات به اقتصادی سالم دست یابند، باید از آزادی بیشتری برخوردار باشند و همزمان  باید مقررات کمک به مطبوعات نیز اصلاح و نظام مند شود.علاوه براین لازم است تا آموزش روزنامه نگاری و ضرورت بوجود آمدن رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایجاد این رشته ها کمک کند. بهبود وضعیت روزنامه نگاری بیش از آنکه متوجه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری باشد ، بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگینی می کند. من مطمئن هستم که با بهبود فضای مطلوب آزادی مطبوعات  استقلال اقتصادی آنها و بهبود آموزش روزنامه نگاری ، شرایط تامین استقلال حرفه روزنامه نگاری هم بیشتر تامین خواهد شد و می توانیم امیدوار باشیم که استقلال حرفه ای آرمانی تامین شود.

استاد دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى خاطر نشان ساخت: باید کتابها و منابع بیشتر تخصصی در زمینه روزنامه نگاری داشته باشیم .کتابهای ما در زمینه روزنامه نگاری و روابط عمومی نباید تماما ترجمه باشد ما نیاز به کتابهای تالیفی هم داریم .برای تحقق این امر باید ساعات تدریس استادان روزنامه نگاری و ارتباطات محدود باشد تا  آنها بتوانند صرفا به کار علمی بپردازند.

دکتر معتمد نژاد یکی از دغدغه های خود را تحقق استقلال دانشکده علوم ارتباطات دانست و در این خصوص گفت: با وجود گذشت دو دوره از پذیرش دانشجو در دانشکده ارتباطات و علوم اجتماعی و معرفی مدیران گروههای آموزشی این دانشکده هنوز احکام آنها صادر نشده است و تشکیلات اداری دانشکده جدید نیز به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرسیده است.ادامه این وضعیت دلسردی استادان را در پی خواهد داشت و روزی فرا می رسد که آنها هم  همچون دکتر نعیم بدیعی این دانشکده را ترک خواهند گفت.

 پدر آموزش روزنامه نگارى ایران در خاتمه با بیان اینکه روزنامه نگاری ما محصول شرایط خاصی همچون شرایط استبدادی قاجار و پهلوی و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی است ، گفت: همین شرایط باعث شده است که روزنامه نگاری  نتواند پشرفت چندانی داشته باشد امروز تمامی روزنامه نگاران ، استادان علوم ارتباطات و دست اندرکاران باید تلاش کنند تا نمره روزنامه نگاری ما بالا برود. روزنامه نگاری ما باید جوابگوی نیازهای کشور باشد و بتواند خوانندگان خود را راضی کند .اگر می خواهیم به سوی جامعه معرفتی پیش برویم باید روزنامه نگاری را تقویت کنیم ، باید هویت خود را به دنیا معرفی کنیم . و پیش از آنکه دیگران ما را نقد کنند ، ما خودمان ، از خودمان انتقاد کنیم خلاصه آنکه باید تلاش کنیم تا فضای مطلوب روزنامه نگاری تامین شود.

 

 

نظرات 11 + ارسال نظر
طیبه مروت 1385,12,16 ساعت 12:11

سلام
چه خبر؟
من الان در رایزنی فرهنگی ایران در دمشق هستم دل مبارک بسوزد اینجا خیلی خوش می گذرد!

با سلام
اقای صبوحی تلاش هایت در زمیننه مصاحبه با استادان برجسته ارتباطات بسیار حایز اهمیت است . دکتر کاظم معتمد نژاد استاد گرانقدر من در دوره لیسانس که متاسفانه قابلیت شاگردی ایشان را دردوره فوق لیسانس نداشتم می توانم بگویم که نزدیک به ۳۵ است که یک تنه برای پاسداشت و حفظ رشته روزنامه نگاری ایستاده اند . البته قدر قدرتی ایشان در ارتباط به این رشته شاید از مرز ۴۵سال هم فراتر رفته باشد . ایشان انسان بسیار یگانه هستند که هیچکس را من - یک شاگرد کوچک ایشان - در طول سالهاکار در روزنامه وتدریس در دانشکده های مختلف در حد واندازه ایشان ندیدم و بدون شک هم نخواهم دید . اقای دکتر کاظم معتمد نژاد سالهای طولانی است که از حفظ وپیشرفت وپویایی علم و دانش وهنر روزنامه نگاری سخن می گویند و اما افسوس و بسیار افسوس ...کو گوش شنوا ؟

قطعا وجود ارزشمند استاد معتمد نژاد فرصت مغتنمی است تا ما نیز تفکر و اندیشه خدمت را در خود پرورش دهیم

مهدی 1385,12,25 ساعت 14:35 http://herhero.blogfa.com

سلام
سال نو را پیشاپیش تبریک میگم.
سوسه و پاژیا با دو یادداشت تازه دیگر منتظر نظرات شما هستند.
آدرس پاژیا را می توانید از لیست لینک های سوسه بردارید.
منتظرم.[گل]

سلام
این مطلبو بخون
http://withmywife.blogfa.com/post-101.aspx

سلام
دوست عزیز عید بر شما مبارک باد.
آپم

سلام
سوسه با راپورتهای هفتگی دیگر به روز شد.
نمیشه که شما نیاین!!!
منتظرم

سلام
سناریو طرحی از پیش تعیین شده است که ...

سلام
وبلاگ طنز سوسه به روز شده!!!!!!!!
چرا شما نمی آی!!!!!!
زود بیا!منتظرما!!!!!!اگه پشیمون نشدی و خواستی لینکم کنی من حرفی ندارم!!!!!!

سلام استاد.برام لذت بخشه که نظرتونو در مورد نوشتهام ببینم.

سلام
امروزه رمزگشایی از گفتمان رسانه ها آسان نیست... جنگ افکار به روز شد.

یک منبع مطلع 1386,01,25 ساعت 22:11

از پشت پرده روزنامه قدس و تغییرات آینده آن چه می دانید؟

آیا میدانید مدیر مسوول آینده قدس فردی از میان خود نیروهای قدس است؟
مانند الگوی خراسان

آیا میدانید چه کسانی سرمقاله های این روزنامه را می نویسند؟
در انتظار افشاگری های منبع مطلع باشید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد