( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

هفتاد درصد جملات به کار رفته در نشریات غلط است

آخرین نتایج به دست دکتر حسن ذوالفقاریآمده ازطرح و پژوهش "الگوهای غیر معیار در زبان مطبوعات" نشان می دهد هفتاد درصد جملات به کار رفته در نشریات غلط است وحداقل یکی از اشکالات نگارشی در آن وجود دارد. دکترحسن ذوالفقاری با بیان این مطلب در گفت و گو با ما می گوید: این پژوهش که به سفارش  معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برروی 22 نشریه اعم از سراسری و محلی صورت گرفته است ، 12 هزار و 320 جمله بکار رفته در را شامل می شود .طرح یاد شده 12 هزار جمله مورد نظر را در سه حوزه ویرایش فنی  شامل؛ نشانه گذاری ، رسم الخط واملاء فارسی ، عدد نویسی ؛ حوزه ویرایش زبانی شامل اسم و فعل و حرف وحوزه ویرایش بلاغی بررسی کرده است . در این بررسی جملاتی که ممکن است از حیث دستوری درست ، اما به لحاظ معنایی ، رسایی و بلاغت زبانی نارسا و دارای ابهام باشدمورد مطالعه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص فرضیات ارایه شده این طرح می گوید:یکی از این فرضیات  این بوده است که هفتاد درصد از جملات مطبوعات باید درست باشد و تنها 30 درصدآن می تواند دارای مشکل باشد که این فرضیه دقیقا برعکس ثابت شده است ، یعنی هفتاد درصد جملات به کار رفته در نشریات غلط است وحداقل یکی از اشکالات نگارشی در آن وجود دارد.وی افزود:از سه حوزه مورد مطالعه مشکلات در حوزه فنی زیاد تر است بگونه ای که از مجموع 12 هزار و 320 جمله حدود هفت هزار و 224جمله دارای مشکل است.از این میان نیز بیش از 15 هزار مورد اشکال وجود دارد به این معنا که گاهی یک جمله می تواند بطور متوسط دو اشکال داشته باشد و گاهی این اشکالات در برخی از جملات به 4 و یا 5 مورد نیز رسیده است.این وضعیت نشان می دهد که وضعیت نگارش در مطبوعات ما به نسبت دیگر حوزه های زبانی در نثرهای اداری ، علمی آموزشی و... بسیارنگران کننده تر است و از آنجا که شمارگان برخی از این نشریات نیز زیاد است این تعداد اغلاط تشدید می شود.

 وی در خصوص توزیع اینگونه مشکلات در نشریات مختلف می گوید :بیشترین اغلاط در نشریات عامه پسند و سراسری دیده شده است.یکی از فرضیات ما این بوده است که نشریات محلی دارای بیشترین اغلاط بوده باشد که اینگونه نیست و مطبوعات محلی مورد مطالعه کمتر از نشریات سراسری بویژه در حوزه اجتماعی دچار مشکل بوده اند .  وی در مورد کاربردی بودن این طرح می گوید: در مطالعات پژوهشی و در حوزه کاربردی سعی بر این است تا از نتایج این طرح استفاده شود برای آنکه استانداردی در حوزه زبان داشته باشم باید سالیانه در برنامه ای مشخص ، وضعیت زبان را به تمامی مطبوعات ارایه کنیم تا هر نشریه وضعیت خود را در میان سایر نشریات تشخیص داده و بتواند خود را اصلاح کند. اگر این کنترلهای زبانی صورت نگیرد وضعیت آشفته تر از این خواهد بود.متاسفنه آنچه مغفول واقع شده است . فرهنگ استفاده از واژه های تصویب شده فرهنگستان  و عدم آموزش کاربرد واژگان صحیح است. وی اظهار امیدواری کرد نتایج پایانی این طرح تا یکماه آینده از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شود.

مطلب مرتبط مطبوعات بیشترین ضربه را به زبان فارسی زده اند

نظرات 3 + ارسال نظر
مونا قابل 1385,10,06 ساعت 11:51

سلام
زبان و ادب فارسی از آن دسته حکایتهایی است که هر کسی ساز خود را برای رآن کوک می کند ولی به سلیقه خود می نوازد.مطبوعات ما هم از این قاعده مستثنی نیستند.
آقای صبوحی من همیشه از مطالب زیبایتان استفاده می کنم.منتظر سایر آورده های منحصر به فردتان هستم.موفقیتتان را صمیمانه خواستارم

مسعود 1385,10,11 ساعت 10:16 http://vesaleyar.blogfa.com

سلام عیدت مبارک عزیزم

سکوت 1385,10,20 ساعت 03:55 http://karaa.blogfa.com

با شما موافق‌ام.
اما متاسفانه در همین مقاله‌ی مفید، غلط‌های زیادی دیده می‌شود!
سرهم نویسی غلط است:
« بگونه ای » = « به‌گونه‌ای »
« اینگونه» = « این‌گونه»
« آنکه » = « آن‌که »
« یکماه » = « یک‌ماه »
و...
باور بفرمایید که فعل « می‌باشد»غلط است

از دقت و نکته سنجی تان متشکرم . موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد