( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

آگهی تجارتی مخصوص تلوزیونهای خصوصی است

آگهی تجارتی مخصوص تلوزیونهای خصوصی است و تلوزیونی که جنبه دولتی دارد با اهداف اقتصادی نباید سراغ آگهی های تجارتی برود.این مطلب را دکتر اعظم راود راد در گفت و گوی خود با "پرانتز"می گوید .از دیدگاه این عضوهیات علمی دانشگاه تهران پخش آگهی تجارتی تنها در صورتی در تلویزیون مجاز شمرده می شود که معرفی کالا تنها با اهداف اطلاع رسانی در مورد فرآورده ها و محصولات جدید صورت پذیرد. وی در توضیح این مطلب می افزاید:" دکتر رواد راداینکه با مارک و نشان خاصی آگهی تلوزیونی پخش می شود و در زمان پخش یک سریال تلوزیونی بابت هر دقیقه آن چندین میلیون تومان هزینه صرف می شود نشان از برخورد کاملا اقتصادی با آگهی تجارتی  در تلوزیون ماست و این مساله برای تلوزیون دولتی که باید اهداف خاص فرهنگی را دنبال کند، زیبنده نیست."

 دکتر راودراد می افزاید:"ما در سالهای اولیه انقلاب به هیچ عنوان شاهد پخش آگهی تجارتی در تلوزیون نبودیم و صرفا این برنامه ها بودند که برای مخاطب عرضه می شدند اما به تدریج با بروز تغییرات در جامعه ، تلویزیون نیز به سمت تامین درآمد از طریق آگهی های تجارتی تمایل یافت . در ابتدا این مساله در پوشش حمایت از تولیدات داخلی  ، به تبلیغ صرف کالاهای داخلی محدود می شد اما از چند سال قبل محصولات و کالاهای خارجی مجددا در فهرست تبلیغات تلویزیونی قرار گرفت و این کالاها عرصه رادر اختیار گرفتند."

 وی ادامه می دهد":صرفنظر از قبول  تاثیر اینگونه تبلیغات بر افزایش روحیه مصرف گرایی در جامعه و افزایش میزان افسردگی و استرس در جامعه ، اگر بخواهیم وجود اینگونه تبلیغات را در تلوزیون به بهانه عدم توانایی دولت در تامین هزینه های این رسانه، بپذیریم ؛ باز هم  این شیوه  موجود  می تواند جنبه آزار دهنده برای مخاطب داشته باشد. اما واقعیت این است که اینگونه تبلیغات به هیچ عنوان بر پایه یک برنامه ریزی مشخص ارایه نمی شود .پخش آگهی در میان برنامه ها باید طبق اصول و قواعد خاص خود گنجانده شود.سریالها و فیلمهای تلوزیونی به گونه ای ساخته شوند که در نقطه ای مثل خاتمه فصلی از کتاب به مخاطب مجال  استراحت داده شود و در این فاصله می توان از آگهی تجارتی هم بهره برد.اما شما صحنه ای از یک فیلم را تصور کنید که در آن ، قاتل دست خود را برای وارد آوردن ضربه بر سر مقتول بالا برده است که به ناگاه تصویر قطع می شود و شما شاهد پخش آگهی تلوزیونی خواهید بود. آیا این آگهی می تواند تاثیر خود را بر مخاطب داشته باشد ؟

 آگهی تلویزیونی باید نسبت مشخصی از برنامه را به خود اختصاص دهد، سوءاستفاده از توجه مخاطب به برنامه ها باید تعدیل شود تا مردم از وقت خود بهتر استفاده کنند.

 وی تاسیس شبکه ویژه تبلیغات را به عنوان راهی برای کاستن از تاثیرات سوء تبلیغات تجاری در تلویزیون معرفی می کند و می گوید:" این شبکه علاوه بر آنکه می تواند بخشی از نیاز مخاطب را در این خصوص برآورده سازد باید در فهرستی طبقه بندی شده و از قبل برنامه ریزی شده به مخاطب عرضه شود تا مخاطب برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشود.آنچه مشخص است اینکه مخاطبان این شبکه محدود خواهد بود چون برعکس روند حاضر که ما مخاطب را مجبور به دیدن آگهی می کنیم در شبکه تبلیغات مخاطب خود این شبکه را انتخاب می کند ، اما حسن آن این است که مساله سوء استفاده از مخاطب از میان خواهد رفت.

 

نظرات 7 + ارسال نظر

با عرض سلام و احترام وبلاگ من با مطلب فصل چهارم ارتباطات به روز شد و منتظر نظرات شماست
با تشکر
http://mohammadzarei.blogfa.com/

آقا جواد سلام...
به نظرم اون بچه ها هم دردهایی دارند که ما درک نمی کنیم...
راستی از نظرات استاد راورد راد استفاده کدریم فقط میخواستم بدانم خودت هم با محور این بحث موافقی؟
یعنی تلویزیون دولتی نباید درآمدزایی و تبلیغات خصوصی داشته باشد؟
به نظرم جواب مثبت است و جدا از امور سازمانی و اداری این بحث و مسائل سیاسی مربوطه باید تلویزیون هم تبلیغات جذب کند اما با الگوی مناسب و برنامه محتوایی لازم...
موفق باشید

نویسه 1385,04,27 ساعت 05:42 http://www.nevise.blogfa.com

احسنت...دقیقا موافقم...اما ایده آل ها که عمرشان هنوز نرسیده است...

پاکزاد 1385,04,28 ساعت 16:29 http://aapakzad.blogfa.com

دوستان عزیز
به امید حق تعالی اولین شماره فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه ؛ بزودی منتشر خواهد شد
دست اندرکاران نشریه به ویژه اعضای شورای علمی آن قصد دارند با رویکردی کارکردگرایانه ، مطالب و مقالات را بر همین اساس و موضوع محور ، تالیف ، تدوین ، گردآوری و منتشر نمایند بدین سبب هر شماره اختصاص به یک موضوع محوری خواهد داشت .
طبیعتا در اولین شماره موضوع " رسانه ،‌جامعه و فرهنگ عمومی " مد نظر میباشد
لذا از تمامی همکاران ؛‌صاحب نظران و اندیشمندان عرصه ارتباطات اجتماعی دعوت میگردد در صورت تمایل مطالب خود را برای دبیر خانه فصلنامه به نشانی الکترونیکی http://media.culture@yahoo.com ارسال فرمایند.
سرفصلهای محور موضوعی این شماره :
۱- مفهوم فرهنگ عمومی و نقش آن در جامعه
۲- مدیریت تغییرات فرهنگی و نظامهای ارتباطی
۳- جامعه شناسی تغییرات اجتماعی
۴- رویکرد مفاهیم روابط عمومی ، تبلیغات ، روزنامه نگاری و بازار یابی در مدیریت فرهنگ عمومی
۵- تبادلات فرهنگی و کارکردهای ابزار نوین ارتباطات
۶- بررسی نگرش دست اندرکاران ارتباطات ( روزنامه نگاران - کارگزاران روابط عمومی و صنعت تبلیغات )در خصوص تاثیرات متقابل فرهنگ و رسانه
۷- جامعه پذیری و فرایند های ارتباطی
دبیرخانه شورای علمی فصلنامه تحلیلی و پژوهشی فرهنگ رسانه

از مطلب دکتر کزازی لذت بردم.مبحث جالبی را مطرح نموده اید و جواب شنیده اید. احسن. چرا این موضوع را با بزرگوارانی چون شفیعی کدکنی و یاحقی و دیگران دنبال نمی نمایید.

با عرض سلام و خسته نباشید

وبلاگ من(ttp://mohammadzarei.blogfa.com/)با مطالب جدید روزنامه نگاری حرفه ای به روز شد و منتظر بازدید شما و نظرات سازنده شما می باشد.

محمد رضا زارعی سهامیه

bijan 1385,05,07 ساعت 14:27 http://bijhan.blogfa.com

veblag khobi bob
man ham rozname negarm do veblog daram age khasti bebin
va nazaret ro benevis bijhan.blogsky va bijhan.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد