( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

روزنامه نگاری آنلاین حرفه نیست

"روزنامه نگاری آنلاین حرفه نیست، نوعی جریان تولید ، توزیع و چرخش اطلاعات است و خیلی ها در قبال پرداختن به آن دریافت مالی ندارند ولی لازم است نوعی اخلاق ارتباطی بر این نوع رسانه ها  بدلیل احترام به حقوق فردی و اجتماعی مردم و جامعه حاکم باشد."  رییس دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو ی اختصاصی خود با "پرانتز " ضمن بیان این نکته تاکید می کند که :" بحث بر سر این است که باید جان ، مال و ناموس ، حیثیت ، آبرو، حریم خصوصی وخانوادگی افراد از تعرض مصون بماند ، این تعرض خواه می خواهد از سوی دولت انجام پذیرد و خواه از سوی شهروندان شکل گیرد .تمامی وجوه زندگی شهروندان باید از تعرض مصون بماند مگر در جایی به حکم قانون."دکتر مهدی فرقانی با اشاره به مشکلات روزنامه نگاری الکترونیک می گوید:"متاسفانه دکتر فرقانیمشکلات روزنامه نگاری آنلاین و الکترونیک این است که هیچگونه نظارت و کنترلی بر صحت اطلاعات منتشره صورت نمی گیرد و دیگر آنکه در بسیاری موارد این روزنامه نگاری به وسیله ای برای تسویه حسابهای شخصی ، گروهی ، سیاسی و در نتیجه وارد کردن تهمت و افترا و اتهام به افراد تبدیل شده است به نظر من باید اصولی ناظر بر صحت و ارزش اطلاعات وجود داشته باشد ." نویسنده کتاب ارتباطات سنتی در ایران در عین تاکید بر وجود آزادی انتشار اطلاعات  می گوید:" آزادی در تمامی نقط دنیا و در تمامی قوانین با مسوولیت همراه است .آزادی بدون مسوولیت معنا ندارد و به جز بی بندو باری وتحدید آزادی ارمغان دیگری را به همراه نمی آورد. بنابر این مسوولیتی که در کنار آزادی مطرح است رعایت حقوق فردی و اجتماعی دیگران است و رعایت همین حقوق اقتضا می کند که حداقل نوعی ضابطه اخلاقی در این محیط وجود داشته باشد و این مفهوم به معنای سانسور و نظارت مستقیم نیست .رسیدگی به تخلف باید وجود داشته باشد در غیر اینصورت هیچکس احساس امنیت نخواهد کرد.من آن نوع آزادی را که درشهروندان در آن احساس امنیت نکنند نمی خواهم." 

وی در خصوص چگونگی نظارت بر این شیوه تولید اطلاعات معتقد است:"باید تشکلها و انجمنهای روزنامه نگاران آنلاین شکل بگیردتا  آنها خود ،مبانی اصول اخلاقی را تعریف کنند که مطمئنا این اصول می تواند در برخی موارد با اصول اخلاقی روزنامه های چاپی مشترک و در برخی موارد بدلیل ماهیت متفاوت این روزنامه نگاری، متفاوت باشد.این عده خود باید بر نحوه کار این تشکلها نظارت داشته باشند و باعث رسوایی کسانی شوند که از این ابزار سوء استفاده می کنند ." دکتر فرقانی در خصوص چگونگی ضمانت اجرایی قوانین در روزنامه نگاری الکترونیک می گوید:"ضامن اخلاق حرفه ای ، اعضای آن حرفه هستند. اخلاق حرفه ای قانون نیست که از طریق دادگاه بتوان آن را پیگیری کرد و متخلف را به مجازات رسمی و قانونی رساند ولی همین نکته که کسانی که در این حوزه کار می کنند احساس کنند که اولا ضوابطی وجود دارد که باید آن ضوابط را رعایت کنند و ثانیا افرادی از همان صنف که مورد پذیرش هستند کار نظارت را انجام می دهند نوعی ضمانت اجرایی پدید خواهد آمد، ضمن آنکه سرانجام تکنولوژی براحتی این امکان را فراهم خواهد کرد که شما بتوانید رد پای تولید کنندگان اطلاعات را پیدا کرده و به سراغ آنها بروید .تهمت ، افترا ، توهین و هتک حرمت در قوانین جاری ما مجازات دارد و لزومی ندارد که حتما در روزنامه نگاری آنلاین برای آنها پیش بینی های لازم صورت بگیرد. شاکی می تواند به این تشکلها مراجعه کند تا افراد خاطی شناسایی و  به آنها تذکر داده شود و یادر صورت تکرار جرم به مراجع قضایی معرفی شوند. دلیلی ندارد که امنیت فکری و روانی جامعه بخاطر استناد به آزادی بیان و قلم سلب شود. آزادی بیان و قلم بالاترین حق است و بیشترین حرمت را دارد اما حریم خصوصی وحیثیت ، اعتبار افراد نیز به همان اندازه محترم است."   

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر

با سلام
زحماتتان را در عرصه ی ارتباطات اجتماعی ارج می نهم
www.emami.eprsoft.com
www.ekram.blogfa.com
www.bahareno.blogfa.com

سکلیک 1385,03,16 ساعت 11:19 http://weblog.ceclick.com

سلام
از بابت کامنت ممنون
بله!شاید تنها درمانی که بتوان برای مشکلاتی که هزارانشان را من دارم و دیگران ندارند و هزارها مشکل دیگر که من ندارم و دیگران دارند همان موسیقی باشد.حال چه سنتی و چه جهانی/چه فیلم و چه با کلام
مهم موسیقی است که از آن خیلی غافل بوده ایم

بهار 1385,03,16 ساعت 14:40 http://www.bahar-m.com

ممنون‌ام آقای صبوحی. من هم خواننده‌ی مطالب‌تون هستم. :)

منتقد 1385,03,17 ساعت 09:20 http://montaghed.blogfa.com/

آقای دکتر فرقانی! چرا روزنامه نگاری آنلاین حرفه نیست؟؟؟

دکتر مهدی فرقانی:« روزنامه نگاری آنلاین حرفه نیست، نوعی جریان تولید ، توزیع و چرخش اطلاعات است و خیلی ها در قبال پرداختن به آن دریافت مالی ندارند ولی لازم است نوعی اخلاق ارتباطی بر این نوع رسانه ها بدلیل احترام به حقوق فردی و اجتماعی مردم و جامعه حاکم باشد» عبارت مذکور من را یاد مباحث روزنامه نگاری قبل از دوم خرداد می اندازد. در آن زمان نیز هیچ کس به ذهنش خطور نمی کرد که در جامعه ایران نیز روزی روزنامه های خصوصی بتوانند بدون کمک دولت و حاکمیت شکل بگیرند! اما مشاهده شد با آمدن روزنامه های جامعه و صبح امروز این امر محقق شد و امروز نیز حرفه ای ترین و تاثیر گذارترین روزنامه کشور یعنی روزنامه « شرق » بصورت خصوصی و با هیچ رایانهای ( البته 5 درصد)دارد در جامعه ایران یکه تازی می کند.

من تمامی صحبتهای آقای دکتر در خصوص اخلاق حرفه ای و گروه های صنفی و نظارت را قبول دارم ولی در کجای سیستم سرمایه داری، فن آوری بدون کسب سود و درآمد ایجاد شده است و به بقاء خود ادامه داده است؟؟؟ اگر کمی دقت شود مشخص است تمامی اطلاعات قابل اعتنا با ارائه مبلغی، قابل دستیابی است و تمامی حرفه ای ها می دانند که در اینترنت رایگان هیچ اطلاعات بدرد بخور برای تصمیم گیریها و فعالیتها وجود ندارد.

پس چگونه اینطور تصوری در ذهن آقای دکتر فرقانی شکل گرفته است؟؟؟ که روزنامه نگاری آنلاین حرفه درآمدزا نیست!!! آقای دکتر فکر نمی کنید شما به عنوان یکی از بزرگان ارتباطات اجتماعی در ایران که شخصیت رهبری فکری در این حوزه را دارید نباید اینطور حرفی را به زبان بیاورید. آیا تصور نمی کنید که اینگونه برخورد باعث یاس و نا امیدی قشر جوان که علاقه وافری نیز به روزنامه نگاری آنلاین دارند می شود؟؟؟

آقای دکتر فرقانی بجای ابراز احکام نا امید کننده ! بهتر است عوامل درآمد زدایی روزنامه نگاری آنلاین را برای جامعه روزنامه نگاری ایران تشریح کنید و فراخوان ارائه ایده های مناسب برای رفع این مشکلات را بدهید.آقای دکتر! شما بهتر است از جناب آقای عطریان فر که توانسته اند در میان رسانه های دولتی روزنامه وزین خصوصی شرق را راه اندازی کنند و موفق نیز باشند بخواهید در عرصه روزنامه نگاری آنلاین نیز ایده هایی ارائه دهند.

هرچند ایده های زیادی برای درآمد زایی روزنامه نگاری آنلاین در ذهن من وجود دارد و در عین حال عوامل اختلالی را نیز می شناسم که فقط بخشی از آن مربوط به دولت است و با رفع آنها می توان این حوزه را نیز به عنوان یک حرفه مناسب مطرح کرد. اما فعلا در صدد بیان آنها نیستم و تقاضا دارم اساتید و دوستان

محترم راهکار های درآمدزایی روزنامه نگاری آن لاین را ارائه کنند.

میشه یه ذره درشت تر تا بشه خوندش

سلام
خسته نباشید.من دو سالی است که رشته ارتباطات را تمام کردم.امروز بیش از گذشته می دانم که نمی توان به هر بهانه ای به دیگری وصله ای چسباند و یا انتقادی را مطرح کر. نقد معنای خود را دارد.مفهوم آنچه برخی در این چند روز گذشته در بعضی از سایتها و وبلاگها در مورد سخنان دکترفرقانی مطرح کرده اند بیش از آنکه نقد باشد تسویه حساب شخصی به نظر می آید.بهتر است این دوستان تازهاز راه رسیده اینقدر زود قضاوت نکنند. من این صحبت دکتر را جایی دیگر از زبان خود ایشان شنیده ام و با توجه به دتعریف ایشان از مفهوم حرفه تصور نمی کنم چندان حرف اشتباهی را مطرح کرده باشند.






هدی سامعی 1385,03,21 ساعت 14:00

سلام جناب صبوحی
وبلاگتان یکی از بهترین محیطهایی است که تابه حال دیده ام.به قول یکی از دوستان دانشکده محیط مجازیتان با شخصیت واقعیتان هماهنگ است.دانشکده ما و بسیاری از دوستان ارتباطی که ممکن است حرفی هم برای گفتن داشته باشند به وجود شما و امثال شما افتخار می کنند.امیدوارم همواره شاهد پویایی این محیط باشیم.

مینو بدیعی 1385,03,21 ساعت 14:26

با سلام
مطلبی را دیروز در نظر خواهی تان نوشته بودم که بدون هیچ دلیلی نوشته بودید پس از تایید چاپ می شود . اولا اقای صبوحی من نه شما را می شناسم و نه اینکه از حوزه کاری تان در زمینه ارتباطات و روزنامه نگاری باخبر هستم اما جناب اقای دکتر فرقانی را به مدت قریب به ۳۵ است - بدون اغراق - از سال ۱۳۵۰ می شناسم و اظهارنظرمن قطعا برای ایشان که همکلاسی قدیمی شان هستم شاید مورد توجه باشد . ثالثا شما بهیچ وجه نباید مانند محرمعلی خان در سیستم اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی برخورد کنید و این اولین درسی است که باید در زمینه ازادی اطلاعات و ارتباطات بیاموزید وگرنه چه نیازی است که سایت ارتباطی راه بیندازیم و نظیر محرمعلی خان مدرن!! برخورد کنیم ...

من هم به نظرم می‌رسد نظری چنین قاطع (با وجود احترام زیادی که برای نظریات گوینده قائلم و به گمانم بقیه تحلیل‌شان بسیار واقعی است)، درباره حرفه نبودن روزنامه‌نگاری آنلاین شاید چندان درست نباشد. درست که هنوز ارتباط مالی متدوالی در این حوزه شکل نگرفته، ولی نبود این قاعده در شرایط فعلی به معنای زیر سوال بردن کلی روزنامه نگاری آنلاین نیست.

سلام . استاد بزرگوار من فکر می کنم همین که از این طریق عده ای مشغول به فعالیت هستند و در فرآیند اطلاع رسانی مشارکت می کنند ُ نوعی اشتغال به شمار می آید . اما ممکن است بهای این خدمت ارزنده همان باشد که شماگفتید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد