( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

انتشار اسامی روزنامه نگاران قربانی در سال 2006

  ترجمه : جواد صبوحی

 

 کمیته حمایت از روزنامه نگاران فهرست تعدادی از روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در طی سال 2006 میلادی بصورت مشکوک کشته شده اند را منتشر کرد. اگر چه هیچ یک از این عده به مرگ طبیعی نمرده اند، اما ارتباط قطعی میان انگیزه قتل ها و حرفه روزنامه نگاری برخی از آنها نیز مورد تردید است.

چین ، یوزانگیو ، یزو وابنائو ، دوم فوریه ، تازهو

"ویو" ، 41 ساله معاون سردبیر نشریه " تیزو وابنائو" بعد از ماهها در اثر شدت صدمات وارده که به کبد و کلیه اش وارد آمده بود جان سپرد.در 20 اکتبر 2005 میلادی دوازده پلیس راهنمایی بعد از ورود به دفتر نشریه TAIZAHOU WANBAO ویو را از ساختمان خارج کرده و توسط یک کامیون سربسته نظامی منتقل می کنند. روز قبل از این اتفاق گزارشهایی در مورد دریافت رشوه ازمحل جمع آوری دوچرخه های برقی توسط پلیس در این نشریه منتشر شده بود.

هند، پراهلاد گوآلا ، نشریه خبر آسومیا ، 6ژانویه،2006 ،گجرات

قتل" گوالا " ،کمی پس از انکه یادداشتهای پیاپی او در خصوص فساد اقتصادی منتشر شد ، در نزدیکی منزلش در گجرات در شمال شرق استان آسام رخ داد. این گزارشها به نقش جنگلبانی محلی در قاچاق چوب اشاره داشت . پلیس سه مظنون از جمله "زمان جهان "، سرپرست جنگلبانی را  در همین رابطه بازداشت کرد. بعد از چندی جهان به قید ضمانت آزاد شد اما دو مظنون دیگر که جزو کارکنان جنگلبانی نبودند برای ادامه تحقیقات نزد پلیس باقی ماندند.گوآلا، 32 ساله در حین گردش با دوچرخه خود در نزدیکی منزل مسکونی اش با یک کامیون برخورد می کند و کشته می شود. تحقیقات بعدی نشان داد که وی قبل از برخورد با این کامیون مصدوم شده بود.

عراق ، محمود زاعل ، تلویزیون بغداد، 25 ژانویه 2006 ، الرمادی

زاعل 35 ساله یکی از خبرنگاران تلویزیون بغداد بود که در اثر اصابت گلوله  در درگیری میان نیروهای آمریکایی و تعدادی از شورشیان سنی کشته شد. رویترز به نقل از شاهدان گزارش داده بود که زاعل پیش از حمله شورشیان در حالی که از ناحیه پا مجروح شده بود نزد گروههای آمریکایی نگهداری می شد. ارتش آمریکا این ادعای رویترز را بی اساس خوانده است اما در عین حال این نکته که 15 دقیقه قبل از کشته شدن زاعل از وی توسط نیروهای آمریکایی بازجویی بعمل آمده است را تایید کرد.

اتوار بهجت ، العربیه ، 23فوریه 2006 ، نزدیک سامرا

خالد محمد الفلاحی ،  WASAN PRODUCTIONSو العربیه ،23 فوریه 2006 ، نزدیک سامرا

عدنان خیرالله ، WASAN PRODUCTIONS  و العربیه ، 23فوریه 2006 ، نزدیک سامرا

اجساد خبرنگاران: انوار بهجت ، خالد محمد الفلاحی و عدنان خیرالله یک روز بعد از آنکه ارتباط آنها با ایستگاه تلویزیونی العربیه قطع شد انواربهجتپیدا شد.اتواربهجت به تازگی و پس از شروع کار خود در شبکه تلویزیونی الجزیره،  ازدواج کرده بود. الفلاحی 39 ساله و خیرالله 36 ساله نیز کارمندان WASAN PRODUCTION بودندکه در ماموریت برای شبکه تلویزیونی العربیه به سر می بردند.آخرین خبر بهجت ساعت 6 بعد از ظهر روز چهار شنبه منتشر شده بود.مدیر اجرایی العربیه مدعی است شاهدان عینی از حمله مردان مسلح با یک خودروی سفید رنگ به خبرنگاران خبر داده اند.

منصوف عبدالله الخالدی ، تلویزیون بغداد ، 7مارس 2006 ، بغداد

الخالدی 35 ساله ، بعد از آنکه یک فرد شورشی ایستگاه تلویزیونی بغداد را تهدید کرده بود کشته شد. اتومبیل وی در حالی که با سه همراه دیگر خود  از بغداد به سوی موصل برای انجام مصاحبه ای با یکی از شاعران این شهر در حال رانندگی بود، با شلیک سه گلوله هدف قرار گرفت که در جریان این حمله  الخالدی و یکی دیگر از همراهانش کشته و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند. در اول مارس تلویزیون بغداد زیر آتش توپخانه ای شورشیانی قرار گرفت  که پیشتر با ارسال ایمیلی از دست اندرکاران این شبکه خواسته بودند برنامه های انتقادی خود در خصوص شورشیان را متوقف کنند.

امجد حامد ، العراقیه، 11 مارس 2006 ، بغداد

حامد و راننده اش انوار تورکی ظاهرا توسط گروه مسلح القاعده در مرکز بغداد هدف قرار گرفته و کشته شده اند. حامد از ژوئیه گذشته در راس یکی از برنامه های تلویزیونی العراقیه فعالیت می کرد.حامد 45 ساله ،در اثر اصابت چندین گلوله به سر و قفسه سینه اش کشته شد. شبکه العراقیه که کمکهای مالی و اقتصادی دولت آمریکا را نیز همراه خود دارد بعد از این حمله برنامه های منظم خویش را به حال تعلیق در اورد و شروع به پخش آیاتی از قرآن کریم کرد.. این حادثه توسط بسیاری از مجامع داخلی و خارجی محکوم شد و اتحادیه روزنامه نگاران عراق نیز قول داد تا تمامی تلاش خود را برای دریافت مجوز حمل سلاح گرم توسط روزنامه نگاران برای دفاع از خویش مصروف دارد.شبکه القاعده مسولیت این ترور را بر عهده گرفت  وبا انتشار بیانیه ای در اینترنت اعلام کرد که شورای مجاهدین امجد حامد را که همیشه دروغهایی درباره جهاد و تهییج فرماندهان به جنگ با القاعده منتشر می کرد را مجازات  کرده اند. کمیته حمایت از روزنامه نگاران مدارکی در دست دارد که دست داشتن القاعده در  کشتن 6 روزنامه نگار و کارمند رسانه ای را تایید می کند. شایان ذکر است دفتر العراقیه از سال 2004 میلادی به کرات زیر حملات خمپاره ای مخالفان خود قرار داشته است.

انوار تورکی ، العراقیه ، 11 مارس 2006 ، بغداد  

تورکی راننده امجد حامد ویکی از مدیران العراقیه بود.وی پس از اینکه اتومبیلش در مرکز بغداد توسط مهاجمان وابسته به گروه تروریستی القاعده  هدف قرار گرفت مجروح شد و اندکی بعد در بیمارستان در گذشت.

محسن خدهیر ،الفبا ، 13 مارس 2006 ، بغداد

خدهیر ، سردبیر مجله خبری " الفبا " توسط مردان مسلح ناشناس در نزدیکی منزل مسکونی اش در بغداد کشته شد. خبرگزاریهای رویترز و فرانس پرس مدعی شدند او سومین روزنامه نگاری است که طی یک هفته کشته شده است.بر اساس گزارش رویترز تیر اندازی درست بعد از شرکت خدهیر در نشستی که با هدف بررسی روزنامه نگاری محلی در عراق توسط اتحادیه روزنامه نگاران عراق تشکیل شده بود رخ داد..

سری لانکا  ، سوبرامانیام سوتیگراجاه ، سودار اولی ،24 ژانویه 2006 ، ترینکو مالی

"سوتیگراجاه" ، گزارشگر پاره وقت  نشریه " سودار اولی " بود که توسط مردان ناشناس در حین رفتن به شهرک" ترینکو مالی" کشته شد. قتل او درست پس از آن صورت گرفت که وی تصاویر کشته شدن 2 دانش آموز تامیل را در ترینکو مالی منتشر کرد.سخنگوی ارتش سری لانکا ابتدا مدعی شده بود که نشریه سوداراولیکشته شدگان با سهل انگاری گروهی از سربازان ارتش  توسط نارنجک کشته شده اند ، اما  عکسهای منتشر شده توسط سوتیگراجاه حاکی از آن بود که آنها در اثر اصابت گلوله  کشته شده اند.دفتر سودار اولی بارها مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته بود. در آخرین حمله در29 آگوست  سال گذشته  در اثر پرتاب یک نارنجک نگهبان چاپخانه نشریه کشته شده بود.

 ونزوئلا ،جرج آگوری کادنا کاپرلیس ( EL MUNDO ) ، 5 آوریل 2006 ، کاراکاس

"آگوری"  60 ساله عکاس روزنامه  سراسری " کادنا کاپرلیس" بود که نزدیک تظاهرات ضد تبهکاری نزدیک شهر کاراکاس  هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.آگوری که برای پوشش خبری این تظاهرات اعزام شده بود قبل از رسیدن به جمع تظاهرات کنندگان در ساعت 15 و 30 دقیقه عصر  توسط موتور سواری  متوقف می شود. موتور سوار از وی می خواهد تا اگوری اسناد هویتی خود را در اختیار وی قرار دهد.اما آگوری به این درخواست وقعی نمی دهد و به سمت تظاهر کنندگان ادامه مسیر می دهد. موتور سوار خشمگین او را تعقیب کرده و با شلیک 4 تیر او را هدف قرار می دهد. آگوری زخمی توسط  شاهدان با اتومبیل خود به بیمارستانی محلی انتقال می یابد اما اندکی بعد در بیمارستان فوت می کند.

کلمبیا ،روجاز  ، الگابا ، رادیو پانزلو ، 20 مارس 2006 ، مونیاریا

"روجاز 56 ساله" در چهارم فوریه در شمال شرقی "مونیاریا"  در استان کوردابا کلمبیا هدف شلیک تیرهای مردان ناشناس قرار گرفت و در بیست مارس در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. طبق گزارش مطبوعات محلی دو مرد موتور سوار نزدیک اتومبیل روجاز توقف می کنند. یکی از آنها با وی مشغول گفت و گو می شود و بعد از چندی با شلیک دو گلوله به سوی وی در یک چشم بر هم زدن محل را ترک می کند. گزارشهای راجرز در خصوص موسیقی  و سپس اخبار مربوط به فساد در میان دولتمردان برای شنوندگان مشهور بود. در اول آوریل پلیس محلی سه مرد را که گفته می شود دو نفر از آنها رابطه تنگاتنگی با نیروهای شبه نظامی داشته اند در این خصوص بازداشت کرد. سکوت پلیس در خصوص فرد سوم باعث شک و تردیدهایی نسبت به نقش پلیس در این جریان شده است .

اکوادر ، جوییس لویس ،رادیو منیتورا ، سیزدهم یا چهاردهم  فوریه 2006 ،گوایاکیل

"لویس " 43 ساله در شهر ساحلی گواکیل اکوادر هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت. وی به کرات در خصوص  سهل انگاری نیروهای پلیس علیه جنایتکاران اظهارات بی پرده و تندی را ابراز داشته بود. در ساعت 11 روز 13 فوریه  او منزلش را ترک می کند تا همسرش ، جنی پیزا  را نزدیک ایستگاه اتوبوس ملاقات کند. اما ایندو هیچگاه به یکدیگر نرسیدند. روز بعد همسر و دختر لویس  جسد او را در نزدیکی منزلشان یافتند. خبرنگاران مطبوعات بعد از این حادثه نوشتند که وی با شلیک سه گلوله از پای در آمده است ، اما همسر وی به کمیته حمایت از روزنامه نگاران گفته است که لویس با اصابت تنها یک گلوله به سرش کشته شده است.وی همچنین ادعا کرده است که لویس چند روز قبل از این حادثه یک  MESSAGE  تهدید آمیز توسط تلفن همراهش دریافت کرده بود. ضمن آنکه چندی پیش افراد ناشناسی با پرتاب سنگ به منزلش تلویحا وی را تهدید کرده بودند.لویس غالبا از تجارت غیر قانونی دارو و عدم حضور پلیس در حومه شهر گوا یا کیل انتقاد می کرد.

بعد از این حادثه همسر و دختر لویس نیز در تلفن های مشابه توسط افراد ناشناس تهدید شده بودند که آنها نیز بزودی کشته خواهند شد.

مکزیک ، جیم آرتور اولورا براو ، روزنامه نگار مستقل ، 9 مارس 2006 ، لاپیدا

اولورا عکاس مطبوعاتی مستقل و خبرنگار سابق روزنامه   LA  VOZDE MICHOA CAN  بود که در بیرون از منزل مسکونی اش در لاپیدا در ایالت مرکزی مکزیک کشته شد. اولورا  حدود ساعت 8 بعد از ظهر به اتفاق پسر 5 ساله اش از منزل خارج می شود.وقتی ایندو در ایستگاه اتوبوس ایستاده بودند فرد ناشناسی به آنها نزدیک می شود و در یک چشم بر هم زدن به سوی آنها شلیک می کند. در اثر اصابت یک گلوله به گردن اولوا او در همان لحظه کشته می شود و پسرش هم  مصدوم می گردد.. اولوا  تا آوریل 2002 برای نشریه  LA VOZDE MICHOA CAN  کار می کرد اما پس از انتشار مقاله ای بر علیه  یک کمپانی فراورده های گوشتی استعفا داد و ترجیح داد پس از آن به صورت مستقل ادامه فعالیت دهد.

فیلیپین ،اورلاندو  تاپیوس مندوزا ، خبرنگار آزاد ، 4 آوریل 2006 ، تارلاک

مندوزا روزنامه نگار و مقاله نویس پاره وقت پیش از این چندین بار مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود.و اینبار در حالی که به منزلش در 65 مایلی ( 110 کیلومتری ) مانیل باز می گشت توسط فرد ناشناسی هدف گلوله قرار گرفت. البته هنوز به طور قطع نمی توان گفت که وی در رابطه با حرفه اش ایلیا زیمنبه قتل رسیده باشد.مندوزای 58 ساله گزارشهای مختلفی را برای روزنامه های کوچک   THE TARLAC PROFILE  و  TARLAC PATROL منتشر کرده بود. قبل از اینکه وی در سال 1998 روزنامه نگار شود  وی مسوول اجرای برنامه بهسازی زمینهای دولتی بود. تعداد زیاد زمینها و نزاع میان مالکان آنها باعث بروز اختلافات و درگیریهایی میان وی و مالکان  فلیپینی شده بود.

ایلیا زیمین ، NTV ، 26 فوریه 2006 ، مسکو

 جسد زیمین 33 ساله خبرنگار تلویزیون بین المللی ، NTV 27 فوریه در آپارتمانش توسط یکی از همکارانش پیدا شد. کارشناسان پزشکی می گویند وی حول و حوش ساعت 3 عصر روز قبل ، یعنی 26 فوریه  در نتیجه ضربه ای که به سرش وارد آمده به قتل رسیده است. یک کامپیوتر لپ تاب  و یک تلفن همراه از آپارتمان وی به سرقت رفته است..کاراگاه آنتولی یکی از کارآگاهان پلیس معتقد است که  در این قتل هیچ نشانه ای که از ورود به عنف به منزل ایلیا حکایت کند دیده نمی شود و همین مساله نشان می دهد که وی  باضارب آشنایی قبلی داشته است.زیمن بتازگی برای سر در آوردن از تخلفات بهداشتی در رستورانهای گرانقیمت مسکو دوربینهایی را در این محلها کار گذاشته بود.یکی از  نگهبانان مجموعه مسکونی که زیمن در آن زندگی می کرد گفته است که سه مرد به همراه پلیس در ساعت 10 صبح 26 فوریه  با این خبرنگار دیدار داشته اند  و یک ساعت بعد آنجا را ترک کرده اند. اما شواهد دیگری حاکی است که این افراد به صورت جداگانه وارد  آپارتمان وی شده اند.

 

نظرات 10 + ارسال نظر
یک دوست 1385,01,25 ساعت 20:27 http://www.adinehbook.com

کتاب های خود را با بازاریابی اینترنتی رایگان بخرید!

خسته نباشی... متن جالبی را ترجمه کردی؛ فقط می‌خواستم پیش‌نهاد بدهم که اگر فرصت‌اش را داری خوب است تا فهرستی از روزنامه‌نگاران متوفی سال ۸۴ ایران را هم جمع‌آوری کنی... یا علی

سلام آقای صبوحی
وقتی مطالبتان را می خوانم دوباره به روزنامه نگاری و روزهایی که در آن سپری کردم احساس تعلق می کنم. اعتراف می کنم کمتر کسی را با این جدیت و پشتکار سراغ دارم.موفق باشید

از اینکه با روزنامه نگار متینی ارتباط برقرار کرده ام خوشحالم. پرانتز شما از معدود وبلاگهایی است که در دام سیاسی کاری نیفتاده حتی این مطلب خوب هم این ویژگی را در خود دارد. تبریک می گویم.سری هم به من بزنید خوشحال می شوم

سلام
من نام وبلاگتان را از دکتر شاه محمدی استادمان شنیدم و تبریک خدمتتون میگم که بعنوان یک ارتباطاتی توانسته اید موفقیتی را در این برهه کسب کنید
وبلاگ کامنس نیز در زمینه ی ارتباطات فعالیت داره میکنه که خیلی دوست داره نظرات بچه های ارتباطات رو بدونه و از نقدهاشون بهره ببره
موفق باشید
یا علی

فرشید اعرابی 1385,01,29 ساعت 10:55

سلام.بعد از مدتها توانستم پیدایت کنم. انقدر مشتاق دیدنت هستم که باورت نمی شود. ما با یک خبرگزاری خارجی کار می کنیم. می توانم خواهش کنم اگر وقت داری در مورد مباحث رسانه ای با هم صحبت کنیم. خوشحال می شوم یک میل به من بزنی نشانی ایمیلت را ندارم. تا بعد

حسام 1385,01,29 ساعت 11:22 http://commence.blogfa.com

سلام
آقا امیدوارم موفق باشید
اجازه هست در به روز رسانی بعدی شما رو در پیوندهام قرار بدم؟!
لطف می کنید اگه اجازه بدید

جناب اقای صبوحی
با سلام و خسته نباشید
وبلاگتان را دیدم بسیار جالب است از ان رو که گامی در مسیر انجام کار تخصصی رسانه یی است . چنانچه وبلا گ بنده را هم لینک دهید سپاسگزاری خواهد شد.
عابدینی

سلام
ممنونم ازتون
شما هم اضافه شدید
نام وبلاگ من علوم ارتباطات است.

مرجان 1385,02,01 ساعت 18:40 http://2bareh.com

عجب کاری داریم ما...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد