( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

مدیریت رسانه ها در ایران بیشتر سلیقه ای است تا حرفه ای

" مدیریت رسانه ها در ایران بیشتر تابع سلیقه افرادی است که در راس یک رسانه هستند." پروفسور یحیی کمالی دکتر کمالی پورپور در گفت و گوی اختصاصی با" پرانتز" ضمن بیان این مطلب افزود: مدیریت ها در ایران بیشتر سلیقه ای هستند تا حرفه ای و سیستماتیک، بنابر این می توان گفت رسانه ها در کشور تابع مسایل اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی اند.

 سردبیر نشریه" گلوبال مدیاژورنال" اضافه کرد: ازدیدگاه جهانی ترکیب وساختار رسانه ها بستگی به خصلتها و مدلهای سیاسی دارد. در یک کشور دموکراتیک که عرصه هاوفرصتهای اقتصادی  ، سیاسی وآزادیهای اجتماعی در مقایسه با کشورهای غیر دموکراتیک بیشتر است مدیران رسانه ها و مسؤولان آنها از الگوهای مشخصی استفاده می کنند تا دستور صادر کردنautocratic نتیجه اینکه محیط باز به آنها اجازه می دهد که کارمندان کارایی و نو آفرینی داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولتی بودن رسانه ها در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته چه نتایجی را در پی داشته است گفت: دولتی بودن رسانه ها در کشورهای در حال توسعه از منظرهای فکری ، نوآفرینی ، تحول، همکاری، تولید خبر و خبرپراکنی مضر است.در یک فضای بسته رسانه ها دایما بایستی مراقب باشند که از مرزهای مشخص و یا خط قرمزهایی که دایما در حال جابجایی است فراتر نروند. مسلما این موضوعات از طرفی در کشورهای سرمایه داری و در رسانه هایی که از دیدگاه اقتصادی وابسته به تبلیغات تجاری ونهایتا شرکتهای بزرگ هستند نیز مصداق دارد و آنها باید مراقب باشند که باعث رنجش یک شرکت تبلیغاتی نشوند.ولی رویهمرفته رسانه های کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک بهتر می توانند نقش بیشتری در امور سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.. در اینجا مسلما الگوی عمودی top –to- bottom)) مدیریت برای مدیران را راحت تر می کند ولی کاربردش کمتر از الگوی افقیhorizontal and participatory))است و کارمندان با آسایش بیشتری می توانند کارشان را انجام دهند.

پروفسور کمالی پوردر خصوص تاثیر حضور رسانه های جدید در ترکیب مدیریت رسانه ای غرب اضافه کرد: ترکیب و شکل مدیریت در رسانه های غرب چندان تحت تاثیر اینترنت و دیجیتالی شدن رسانه ها نیست ولی کار آنها را از دیدگاه رقابتیcompetition) ) مشکلتر کرده است . از سوی دیگر رسانه های جدید بویژه اینترنت بتدریج کنترل دولتهای کشورهای دیکتاتوریdictatorical regimes)  ) بروی رسانه ها را کاهش داده اند و نتیجتا در دنیای دیجیتال امروز نمی توان مثل گذشته واقعیتها را از چشم مردم پنهان کرد . کنترل امواج الکترونیکی –دیجیتالی بمراتب مشکلتر از کنترل چاپ و یا توزیع یک کتاب و یا یک نشریه می باشد.  خلاصه آنکه از دیدگاه تولید و توزیع اطلاعات مرزهای جغرافیایی بسیار کمرنگ شده اند.

رییس دپارتمان ارتباطات دانشگاه پرودو آمریکا در پاسخ به اینکه عدم حضور مدیر مسؤول در مدیریت رسانه ای غرب تا چه حد در گسترش آزادی های مطبوعاتی مؤثر بوده است گفت: من رابطه ای میان حضور مدیر مسؤول یک رسانه با آزادی نمی بینم، برعکس در یک سیستم بسته ، حضور مدیر مسؤول می تواند تاثیر گذار باشد،چون دایما بایستی مراقب باشند که کارکنان staff and reporters) ) قوانین نوشته شده و یا نانوشته را دنبال کنند. آزادی معمولا در چارچوب یک رسانه خلاصه نمی شود بلکه باید آنرا در سطح ملی وحوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جست و جو کرد. یک رسانه نمی تواند در یک اجتماع بسته آزادی داشته باشد.

نظرات 13 + ارسال نظر

سلام به شما
وبلاگ خیلی خوبی دارید
اگه می خواین شما هم صاحب Notebook رایگان ایسر بشید حتما به این وبلاگ سر بزیند
ضرر نداره

مرجان 1384,11,24 ساعت 07:25 http://2bareh.com

خیلی قشنگه فقط یه ذره دیر بالا می یاد. شما طراحی در ورد پرس رو هم بلدید؟ ممنون تا بعد

سلام آقا جواد. گفتگو ی بسیار باحالی بود. کلی استفاده بردیم
با اجازه این خبر را فردا در ایسنا کار می کنیم
لطفا مرا هم لینک بده

م.رها 1384,11,25 ساعت 16:17

جوات جان ! اون عکسای مکش مرگ مات که واقعا روزنامه نگارانه است و زندگینامت هم قابل توجه اما یه خرده قسمت زن ذلیلیشو بیشتر کن لطفا !!! قالب قشنی داری در ضمن دل ما برای دیدن روی ماهت تنگ شده و حتما به این وبلاگی که این بابا توی کامنتش گفته برو تا صاحب یه نوت بوک رایگان بشی...آخرش اینکه تو تاکی خودتو معطل مسایل فرهنگی میکنی؟ یه کم بی فرهنگ شو حالشو ببر....گل باشی

سظلام . این گفتگو را از کجا اورده اید . اختصعصی الان است یا نه. از قبل داشتید الان رو کردید. به هر حال قشنگه ولی جان ما راستش رو بگو. سلام برسان

در پاسخ به این پرسش و پرسشهایی از این دست باید این را متذکر شوم که این گفت و گو
اختصاصی است ضمن آنکه گفت و گو با پروفسور کمالی پور در تاریخ ۲۳ بهمن ماه یعنی تنها یک روز قبل از انعکاس آن صورت گرفته است. به هر حال از اظهار نظرتان سپاسگذارم.

من نمی دونم چه اجباریه وقتی املای درست کلمات رو نمی دونیم، از اونها استفاده می کنیم و این جوری یه مطلب خوب رو خراب می کنیم. چند تا کلمه لاتین(البته با املای اشتباه) چه قدر می توونه به وزانت یه مطلب اضافه کنه؟
احتمالا منظورتون از cauthori tarin یه چیزی مثله authoritarian بوده و یا منظورتون از authocratic یه چیزی شبیهه autocratic بوده و یا منظورتون از dictatorical یه چیزی تو این مایه ها بوده dictatorial
یه وقت نگین که خواننده باید عاقل باشه!!!!
ضمناْ تو این عنوان انگلیسی وبلاگتون هم یه تجدید نظری بکنید، آخه هم بویژه به لحاظ انشایی و نگارشی و نیز مفهومی ایرادات مختلفی بهش وارده.
موفق باشی

دوست عزیز وبلاگ بهترین عرصه برای گفتمانهایی است که رسانه های سنتی پیش از این از گشودن آن ابا داشته اند پس بهتر است در این فضا جسورانه تر از پیش و نه گمنام به نقد یکدیگر بپردازیم. در غیر اینصورت نه کاربران و نه صاحبان محیطهای مجازی هیچیک نمی توانند ظرف ناقص یکدیگر را جبران کنند. در این فضا مدعیان بنام تذکر و تذکره خویش را بهانه ای برای ساختن یکدیگر می دانند آنها حافظی برای اخلاق حرفه ای و شیخ و بزرگی برای شاگردان خویش می مانند تا از کرم فضل اینان دیگران نیز مرتزق شوند.
و اماقضاوت اشارات شما در خصوص اغلاط املایی زبان انگلیسی(لاتین) را به دیگر استادان این علم واگذار می کنم.گرچه حتما خواهید پذیرفت وقتی نوشته شما در ۸سطری که به زبان فارسی نوشته شده است خالی از اغلاط و عبارات انشایی نادرست نیست می توان به ایراداتی نظیر آن به دیده اغماض نگریست.واقعا اینطورنیست. موفق باشید

همون استاده! 1384,11,26 ساعت 15:08

یه چیز دیگه. این خیلی بده که نظرات وبلاگتون اول باید به تایید شما برسه و بعد به نمایش عمومی در می یاد. آزادی بیان و اظهار نظر حکم می کنه که این بخش رو یا تو تنظیمات وبلاگتون غیر فعال کنین(یعنی از خیر کامنت بگذرید) و یا تنظیمات کامنت رو به طریقی تغییر بدید که بلافاصله پس از ارسال اظهار نظر به نمایش در بیاد نه این که مثه روزنامه خودتون اونایی که به به و چه چه این جا ظاهر بشه.
از شما که با قواعد ارتباطات و آزادی بیان بیشتر از عوام آشنا هستید همچین رویه ای بعید می نماید خاصه آن که تو همین یادداشت یا به قول خودتون گفتگوی اختصاصی تونم اشاره ای یه این مساله شده.

صومعه 1384,11,28 ساعت 09:13 http://sawmaa.mihanblog.com/

سلام
اول یه بوس به صورت ماهت بچسبونم. بعدش یه کم حالت خوبه. یه سر بزن ببین چه خبر داری. شاید منو دیدی یادت اومد.

سلام.
من هم با این نظر موافقم و البته تاکید بیشتری در روابط دوستانه و خویشاوندی دارم تا بر ضوابط و تخصص های مورد نیاز. این نوع حرکت هم به ضرر اقتصاد و هم به ضرر نیروهای تحصیلکرده و متفکر جامعه است.
امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشی.

هنرهشتم 1384,11,29 ساعت 13:34 http://ah

سلام تونستی این مطلب رو لینک بده http://ah.eprsoft.com/archives/007313.html

نازنین علامه 1384,11,29 ساعت 15:08

سلام
همانطور که میشناسیمتان مثل همیشه پرکار و دقیق. با اثار و نوشته هایتان سالهاست اشنایم .به عنوان دانشجوی علوم ارتباطات این تلاش صادقانه را قدر میدانم و به وجودتان افتخار میکنیم. امروز به اتفاق نسیم شیما و عادله منتظر حضورتان در تجمع دکتر نمکدوست بودیم. کاش می امدید
در خصوص این اقا یا خانم به اصطلاح استاد گمنام ارتباطات هم ایکاش جواب نمیدادید شانتان اجل تر از این حرفهاست
وقت کردید دانشگاه ما سری بزنید

لادن امامی 1384,11,29 ساعت 15:18

آقای صبوحی سلام
خوبید؟تبریک میگم.محیط جالبی است متین و منظم و شکیل مثل خودتان. غیبت چند روزهتان داشت نگرانمان میکرد. فرهاد
می گفت احتمالا مشهد رفتید. اگر اجازه بدهید می خواستم قرار یک مصاحبه را با شما بگذارم. فرید عرب بیگی از همکاران شبکه با شما تماس میگیرد. متشکرم

وب سایت دهکده جهانی پروفسور یحیی کمالی پور افتتاح شد...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد