( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

( پرانتز ) وبلاگ تخصصی روزنامه نگاری

سایت تخصصی روزنامه نگاری

الاغ سواری وکرسی انیشتن !!

نهار را منزل پرفسور حسابی بودیم. جایی آنطرف ضلع جنوبی میدان تجریش، مقابل در بزرگی که هنوز می توانی نام او را بروی آن ببینی  می ایستیم. این خانه قدیمی که امروز نام بنیاد پرفسور حسابی را نیز ید ک می کشد با جلوه های منحصر به فرد خود سبزی،طراوت  وماندگاری مردی را برایمان تداعی می کند که دنیا را با اندیشه های  ناب خود متحیر کرده است. درختانی که از میان  اتاقها سربر آورده اند، قامت سروی که با میوه های خود متحیرت می کند. دو صندلی چوبی سبز رنگ  درون آلاچیق و...که همه بد ست همان مرد بزرگ ساخته شده اند اولین هایی است که چنگ در چشمانت می اندازد تا بی اختیار تحسینش کنی .دکتر حسابی و مادرش

 او عالم است اما در عین حال روزگاری هم بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه می زند وروزی دست در دست مصدق مشق پایداری و استعمار ستیزی را به فرزندان وطن می آموزد.

گویی همه چیز را می داند، موسیقی، کشاورزی، راهسازی، معلمی،شعرو ادبیات، سیاست، دیانت و...

خیلی هاحضور در حلقه درسش را فرصت مغتنمی می دانند حتی آن پیر روده فروشی که چهل سال تمام تفسیر مثنوی اورا می آموزد.

حضورمان در منزل پدر فیزیک ایران با فقدان سید رضا زواره ای و حضور ایرج حسابی در مراسم تشییع  وی مقارن شده است  ولا جرم باید در انتظار او بمانیم. زواره ای دو شب پیش از این همراه خانواده اش  زیر همین آلاچیق پذیرایی شده است.

مهندس حسابی با تاخیری دو ساعته از گرد راه می رسد و مقابلمان می نشیند. مثل همیشه با هیجان از پدر می گوید .گویی هنوز هم تصور می کند نتوانسته است ذره ای از بار سنگینی که بر دوشش گذاشته اند را به منزل برساند.

مهندس حسابی به روزهایی اشاره می کند که پدر فیزیک ایران سوار بر الاغ  از سنگلاخها می گذرد تا روی کوههای یا سوج اولین مدرسه عشایری ایران را تاسیس کند آنهم در شرایطی که اعتماد الدوله،وزیر فرهنگ تفاوت میان دکتر و پزشک ، فیزیک وشیمی ودارو سازی و کیمیاگری را نمی داند. او که با پارتی بازی نصر السلطان از اقوام مادری اش در وزارت "طرق وشوارع عامه" استخدام شده است با پنج قاطر وسه تفنگچی مامور تهیه نقشه راه بندر لنگه به بوشهر می شود. پرفسور حسابی کجا وکرسی اتیشتن واین الاغها کجا!!!

کلنجار رفتن با کرم مای ریز و درشت بیابان که از سر و کولت بالا می روند ناخود آگاه این سوال را در ذهنت خواهند ساخت که آیا بهتراست کرم های روی تنت را تحمل کنی یا کرسی انیشتن را بپذ یری. واو تنها به بهانه آنکه نمی خواهد یک لحظه دین خود به کشور خویش را فراموش کند راه نخست را بر می گزیند. او می ماند تا اولین مدرسه مهندسی راه، اولین رادیو در کشور، اولین ایستگاه هوا شناسی ، را ه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران، تاسیس اولین مدرسه عشایری ، اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره در شیرازو...را در فهرست افتخارات ایران و ایرانی ثبت کند.

پرفسور حسابی، نابغه بزرگ قرن در کنار بزرگان دیگری که نامشان در فهرست بهترین ها جای گرفته است تندیسی است از تلاش ، همت وغیرت مرد مسلمان ایرانی که ما وشاید خیلی ها برای یافتن حلقه ای از زنجیره دانش بی بد یل آنها سالها باید تامل کنیم.


یاد و نامش گرامی

نظرات 3 + ارسال نظر
فاطمه مهدیان مهر 1384,07,03 ساعت 13:40

برایت دعا میکنم همیشه آنگونه زندگی کنی تامردم تورابه نیکی یاد کنندونام تو نیز همیشه ماندگاربماند

[ بدون نام ] 1384,07,03 ساعت 13:41

asrar 1386,02,25 ساعت 11:38 http://www.rogat.blogfa.com

با سلام
ما هم یک دفعه با بچه های کانون رفتیم منزل پروفسر حسابی که خاطر بسیار خوبی بود واقعاً که زندگی پروفسر حسابی متحیر کننده است کاش امکاناتش را داشتم که از زنگی ایشان یک فیلم تهیه کنم فکر کنم قشنگترین فیلم دنیا شود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد